סקרני חלל
סקרנות אסטרונומית

למה כדור הארץ עגול?

ארבע רוחות השמיים. למה דווקא כדור?

אם אתם עוקבים אחר החדשות באתר סוכנות החלל הישראלית, וכדאי לכם לעקוב, ודאי הבחנתם בתופעה מעניינת: כמעט הכול עגול, וליתר דיוק: כדורי.
כדור הארץ כדורי (אפילו בשמו!), הירח כדורי, השמש כדורית, כוכבי הלכת כדוריים. אפילו גלקסיות שלמות באות בצורה של דיסקה, כלומר בצורה של כדור שטוח, ולא, נגיד, בצורת משולש, טרפז או סמל העטלף של בטמן. מה הקטע?

ובכן, הקטע הוא כבידה. כל האטומים בכל גוף נמשכים יחד למרכז המסה של הגוף, כשהם דוחפים אחד את השני. ומהי הצורה האופטימלית ביותר למניעת חיכוכים בין אטומים? התשובה היא כדור.

האסטרונאוט הקנדי כריס הדפילד מדגים מה קורה למים בחלל: הם הופכים לכדור. קרדיט: Via @Cmdr_Hadfield/Twitter
ארבע רוחות השמיים. למה דווקא כדור?

כל אטום על פני כדור נמצא במרחק שווה ממרכז המסה כמו כל אטום אחר שעל פני השטח. האטומים הכבדים יותר שוקעים פנימה ואילו האטומים הקלים יותר מהווים את פני השטח. קצת מזכיר סידורי ישיבה באצטדיון, אם משקל האטומי היה שקול למחיר הכרטיס: האנשים ה"כבדים" יותר, כלומר אלה ששילמו יותר כסף על הכרטיס, נמצאים קרוב יותר לבמה.

כשאטומים מצליחים למצוא את מקומם, מצב זה נקרא שיווי משקל הידרוסטטי. בכוכבים, בכוכבי לכת ובירחים שנוצרו עם מספיק מסה, כוחות הכבידה סידרו את האטומים בצורה כדורית. בגופים בעלי מסה פחותה כמו אסטרואידים, שביטים וירחים קטנים, האטומים לא הסתדרו בצורת כדור כי כוח הכבידה שהופעל עליהם ממרכז המסה לא היו חזק דיו כדי לגרור אותם ממקומם.

אם כך, למה הגלקסיות ביקום לא התארגנו גם בצורה כדורית?