סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

מהי מהירות כדור הארץ סביב השמש?

 
 
Image
המכונית של אילון מאסק משייטת על רקע החללית שלנו בחלל: כדור הארץ | צילום: SpaceX
המכונית של אילון מאסק משייטת על רקע החללית שלנו בחלל: כדור הארץ | צילום: SpaceX
 
"הכול זורם", טען הפילוסוף היווני הרקליטוס, ולא ידע עד כמה הוא צודק: העולם שלנו והיקום עצמו נמצאים בתנועה מתמדת.
 

מהירות כדור הארץ סביב צירו

 
נניח לרגע שהרגע חגגתם את יום הולדתכם השלושים (מזל טוב!). כדור הארץ מסתובב סביב עצמו במהירות של 1,675 קמ"ש לאורך קו המשווה, ומשלים הקפה מדי יממה. אילו היה לכם מד קילומטרז' על המצח, הוא היה מראה שצברתם כבר 440,190,000 קילומטרים, גם אם לא הייתם זזים ממקומכם כל חייכם. אבל זו רק ההתחלה. 
 

מהירות כדור הארץ סביב השמש

 
נוסף על התנועה הזאת, כדור הארץ מסתובב סביב השמש במהירות של 108,000 קמ"ש, ומשלים הקפה כזאת מדי שנה. אז אם אתם בני שלושים, תוסיפו ל-440 מיליון הקילומטרים שצברתם עוד 28,240,000,000 קילומטרים. 
 
 

מהירות כדור הארץ סביב הגלקסיה

 
בשלב הזה אתם ודאי חושבים לעצמכם שלמרות כל המהירות והמרחק האלה, למעשה לא זזתם כלל, כי אומנם הארץ מסתובבת סביב השמש, אבל השמש עצמה נייחת – לכן מדי שנה בשנה אתם חוזרים לנקודת המוצא. אם כך, תתפלאו לשמוע שגם השמש מסתובבת, לא רק סביב עצמה, אלא גם סביב מרכז גלקסיית שביל החלב. כל זה קורה במהירות של 828,000 קמ"ש. 
 
 
כולם להחזיקו חזק- אנחנו טסים בחלל במהירות מסחררת | איור: fritsAhlefeldt.com via flickr
כולם להחזיקו חזק- אנחנו טסים בחלל במהירות מסחררת | איור: fritsAhlefeldt.com via flickr
 
 

מהירות כדור הארץ ביקום

יתרה מזאת, הגלקסיה שלנו, שביל החלב, טסה לכיוון גלקסיית אנדרומדה במהירות 402,000 קמ"ש (וליתר דיוק: שתי הגלקסיות טסות זו לעבר זו). צביר הגלקסיות הקרוב אלינו ביותר הוא "צביר הבתולה", והוא מושך אליו את הקבוצה המקומית, שאנחנו ואנדרומדה חלק ממנה, במהירות של בין 1,296,000,000 ל-5,184,000,000 קמ"ש, ושניהם – הצביר והקבוצה המקומית, הנקראים יחד "צביר-על הבתולה" – נמשכים במהירות שוברת-מפרקים של 22 מיליון (!) קמ"ש לכיוון משהו בשם "המושך הגדול" (שאיש אינו יודע מהו, ואולי הוא פשוט מרכז המסה של אותו צביר-על הבתולה).
 
מרגישים את הרוח בשיער? לא? זה מפני שהרוח עפה איתכם – עם סיבוב כדור הארץ על צירו, סביב השמש, סביב מרכז הגלקסיה, לכיוון מרכז הקבוצה המקומית, לכיוון מרכז צביר הבתולה ולכיוון מרכז צביר-על הבתולה. בהתחשב בכל המהירויות המסחררות שבהן כל אלה נעים, גם מי שלא זז הרבה בחייו הספיק עד גיל שלושים לעבור מרחק שהוא כמעט שווה ערך לשנת אור אחת. הספק לא רע בכלל.
 
אבל נחזור רגע לחללית כדור הארץ. למה היא מסתובבת בעצם?