יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

התקבצות הירח עם שבתאי: כמה גדולות הטבעות?

יום חמישי 31.5.18

התקבצות הירח עם כוכב הלכת היפה ביותר במערכת השמש היא מאורע אסטרונומי מענג לצפייה

-
 
מי שיביט לרום השמיים החל מחצות הלילה ועד לפנות בוקרו של ה-1 ביוני, יוכל לראות התקבצות בין הירח לבין כוכב הלכת היפה ביותר במערכת השמש – שבתאי. בעת ההתקבצות, ששיאה יתקיים ב-4:40 לפנות בוקר, יחלוף הירח במרחק של שני קוטרי ירח צפונית לשבתאי. שני הגופים ייראו מעט מעל האופק המערבי. הירח יהיה כמעט מלא ושבתאי יימצא ממש משמאלו.  
 
כאשר גרמי השמיים מתקבצים יחד בשמים הלילה, זה לא אומר, כמובן, שהם מתקרבים זה לזה פיסית. במקרה הזה, למשל, מנקודת מבטנו הירח ושבתאי נמצאים באותו כיוון, כפי שבית שמש ואשדוד הן באותו כיוון מבחינת מי שנמצא בירושלים. אבל ההתקבצות היא הזדמנות טובה לתהות על גודל הטבעות המלכותיות של הענק הגזי, שעושות אותו ליהלום של מערכת השמש.
 

שר הטבעות של מערכת השמש

 
טבעות יש גם סביב כוכבי הלכת צדק, אורנוס ונפטון, אבל אין עוררין שטבעותיו של שבתאי הן המרשימות ביותר. אומנם לא ניתן לראות את טבעות שבתאי בלי טלסקופ או משקפת טובה, אבל הן עצומות בגודלן. כמה עצומות? ובכן, כשאתם מביטים בהתקבצות הירח ושבתאי, חשבו על כך שטבעותיו רחבות מספיק כדי לשמש גשר בין הירח לארץ! 
 
כן, הרדיוס של שבתאי עצמו הוא "רק" 60,000 ק"מ (לעומת 6,370 הק"מ של כדור הארץ), אבל עם הטבעות הרדיוס של של כוכב הלכת הוא 280,000 ק"מ. לשם השוואה, בנקודה הקרובה ביותר של הירח לכדור הארץ, הוא נמצא במרחק 363,000 ק"מ מאיתנו. במילים אחרות, שבתאי וטבעותיו היו ממלאים כמעט את כל החלל מכאן לירח.
 
 
התקבצות הירח ושבתאי בשמיים היא גם הזדמנות מצוינת לשאול שתי שאלות נוספות: 
 
 
sky calendar Image
הירח ושבתאי נפגשים בשמיים | צילום: Andrew Jones