חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

יא ירח מה עשית: על הקשר שבין גאות ושפל לרעידות אדמה חזקות

חוקרים בחנו אלפי רעידות אדמה וגילו שרעידות חזקות, מעל 8 בסולם ריכטר, נוטות להתרחש בסמוך לשיאי העוצמה המירבית של מחזורי גאות ושפל

18.10.2016
תצלום אווירי של העתק סן אנדראס (San Andreas Fault) | צילום: Ikluft
תצלום אווירי של העתק סן אנדראס (San Andreas Fault) | צילום: Ikluft
האם רעידות אדמה גדולות, כמו אלו שראינו בסומטרה ב-2004, בצ׳ילה ב-2010 וביפן ב-2011, מושפעות מהירח? מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Nature Geoscience טוען כי התשובה חיובית. לפי המחקר, ישנה סבירות גבוהה יותר שרעידות אדמה יתרחשו כאשר תופעת הגאות והשפל בשיאה. ההשפעה האפשרית של הירח על רעידות אדמה נחקרה לאורך העשורים האחרונים והיא עולה לדיון מעת לעת, לרוב בעקבות רעידות אדמה מסיביות – אלא שעד כה נותרה הסוגיה במחלוקת. 
 
מובילי המחקר החדש ערכו סקירה היסטורית של רעידות אדמה וגילו שבזמן השיא של תופעת הגאות והשפל, שמתרחשת בהשפעת כוח הכבידה של הירח פעמיים בחודש – בירח חדש ובירח מלא – מספר רעידות האדמה החזקות ברחבי העולם גדול יותר. הם גילו שלרעידות חזקות יש נטייה להתרחש בסמוך לשיאי העוצמה המירבית של מחזורי הגאות והשפל. מתוך 10,000 רעידות אדמה בעוצמה 5.5 ומעלה, אלו שהתרחשו בשיאה של הגאות היו קרובים יותר לעוצמה 8 ומעבר. החוקרים הסתמכו על שלושה מקורות שונים,שתיעדו רעידות אדמה ביפן, קליפורניה ומקומות אחרים בעולם. 
 
 

640px-Enjoying_the_supermoon_in_the_Windows.jpg

הקשר החמקמק בין הירח לגיאולוגיה. ירח מלא בקרבה מקסימלית לכדו
הקשר שבין הירח לרעידות אדמה. ירח מלא בקרבה מקסימלית לכדו
 
 

הקושי לחזות רעידות אדמה

 
 
״מדובר בעבודה זהירה ויפה מאוד שמחזקת את הקשר בין השפעת הירח לבין רעידות אדמה גדולות״, אומר הסיסמולוג ד״ר איתי קורזון מהמכון הגיאולוגי לישראל.
 
קורזון מסביר שמורכבות החיזוי של רעידות אדמה קשורה בכך שישנם אינספור טריגרים אפשריים התורמים להיווצרות הרעידות. ״זה כמו הפתגם על משק כנפי הפרפר בסין שמשפיע על אירועים בצד השני של העולם: כל הכוחות שפועלים בכדור-הארץ משפיעים על המערכות המורכבות האלה״. מסיבה זו, הוא אומר, כשמתפרסמות תיאוריות כוללות שמתיימרות לספק מודל לחיזוי רעידות אדמה, הן לרוב מופרכות בתוך שנתיים-שלוש. לכן המחקר בתחום מסתפק בהבנת המנגנונים השונים שמשמשים טריגרים לרעידות אדמה והבנת המכניקה שלהם.
 
כוח הגאות והשפל הוא אחד מהמערכות החזקות והדומיננטיות שעשויות להשפיע על רעידות אדמה. אלא שלדברי קורזון, מחקרים שנערכו עד כה, והתמקדו בעיקר ברעידות אדמה בדרגות נמוכות עד בינונית של כ-5-6 בסולם ריכטר, לא הראו קשר מובהק בין גאות ושפל לבין רעידות אדמה. 
 
גם המחקר החדש לא מספק הכרזות דרמטיות ומכלילות על קשר ישיר בין השפעת הירח לבין רעידות אדמה, אך הוא מראה שאכן יש קשר מובהק בין השפעות הגאות והשפל לבין רעידות אדמה גדולות. ״החוקרים מראים נטייה לקשר כזה בין התופעות, והם פיתחו שיטה המאפשרת לכמת את הנטייה הזאת, בעיקר ברעידות של 8.5 בסולם ריכטר ומעלה״, מסביר קורזון.
 
אמנם גם המחקר הנוכחי אינו מספק לראשונה כלי מובהק לחיזוי רעידות אדמה, אבל קורזון אומר שהוא יאפשר להבין טוב יותר את המכניקה של השפעת הירח על רעידות אדמה. לדבריו, ״באשר לחיזוי באופן כללי – אני בכלל לא בטוח שאפשר להגיע לשם אי פעם״.
 
תגיות: