מטר הפרסאידים הלילה צפוי להיות חזק במיוחד השנה

בשל מעבר כדור הארץ בנחיל אבק צפוף יותר השנה, מטר המטאורים של אוגוסט צפוי להיות חזק במיוחד. ייתכן שגם כוכב הלכת צדק אחראי לכך במידה מסוימת, מעריכים בנאס"א

11.08.2016
מטר הפרסאידים בשנה שעברה, 2015 | צילום mLu.fotos
ביום חמישי הקרוב צפוי להתרחש אירוע אסטרונומי מרהיב שבו גם אתם יכולים לקחת חלק. מי שייצאו מביתם וימצאו פינה חשוכה הרחק מאורות העיר, צפויים ליהנות ממטר מטאורים הידוע גם כמטר הפרסאידים. זהו מטר המטאורים השנתי הגדול ביותר ואנו מזמינים אתכם לתצפית מאורגנת ופעילויות, שתתקיימנה מחר (חמישי) במצפה רמון, בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והאגודה הישראלית לאסטרונומיה.

השנה, כדאי לדעת, מטר הפרסאידים צפוי להיות חזק מהרגיל. אם בשנה רגילה ניתן לצפות בשיא המטר בשמונים עד מאה מטאורים לשעה - בהנחה שהתרחקתם מהעיר מוצפת האור, כמובן - הרי שהשנה צפוי המטר להגיע בשיאו ל-120 עד 150 מטאורים בשעה. לדברי אילן מנוליס, מנהל מצפה הכוכבים במכון ויצמן למדע, שיאו של המטר צפוי בין ליל חמישי לשישי, בין 1:30 ל-4:30 לפנות בוקר. הוא מוסיף ששיא נוסף של המטר יתרחש באמצע היום בשעון ישראל, כך שהוא לא רלוונטי למי שגרים באזור זה של העולם.

מטר מטאורים נוצר כאשר במסלולו סביב השמש, כדור הארץ חוצה שובל חלקיקי אבק שהותיר אחריו כוכב שביט. כתוצאה מכך, חלקיקים הנכנסים לאטמוספירה במהירות אדירה מתלהטים בחיכוך עם האוויר ו"נדלקים" בשמים. שובלי שביטים משתרכים לאורך מיליוני קילומטרים והשובל שהותיר אחריו השביט סוויפט-טאטל הוא זה שאחראי למטר המטאורים ביום חמישי בלילה. לדברי מנוליס, המטר יהיה חזק יותר השנה מכיוון שכדור-הארץ חוצה נחיל חדש יחסית בשובל השביט, שריכוז החלקיקים בו גדול יותר מנחילים אחרים.

לפי הסבר נוסף שפורסם בהודעה של נאס״א, חוזקו הצפוי של מטר המטאורים השנה קשור לכוכב הלכת צדק. מסלולו של צדק אינו חוצה את נחיל חלקיקי האבק של סוויפט-טאטל באופן ישיר, כפי שקורה לכדור-הארץ מדי אוגוסט, אך לעתים צדק מתקרב אליו. כאשר צדק מתקרב קצת לשובל החלקיקים, כוח הכבידה האדיר של כוכב הלכת משפיע על מיקומו של השובל ומקרב אותו למיקום שבו חוצה אותו כדור-הארץ; לרוב כדור-הארץ אינו חוצה את שובל החלקיקים של ספיווט-טאטל במרכזו, אלא רק מגרד את קצוותיו. ייתכן שהשנה היא אחת מהשנים שבהן נהנה ממטר חזק במיוחד בשל ״עזרתו״ של צדק. לפי מומחים בנאס״א, לפחות שלושה נחילים בתוך שובל השביט נמצאים במסלול התנגשות עם כדור-הארץ.