חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו: נאס"א פרסמה תמונה חדשה ומדהימה של הקוטב הדרומי של הירח – לקראת נחיתת ארטמיס 3

הקוטב הדרומי של הירח – כפי שמעולם לא ראיתם אותו

עודד כרמלי
20.09.2023
אור חדש נשפך על הצללים. קרדיט: NASA/KARI/ASU
אור חדש נשפך על הצללים. קרדיט: NASA/KARI/ASU

סוכנות החלל האמריקאית פרסמה תמונה חדשה של הקוטב הדרומי של הירח בגיליון מיוחד של מגזין נשיונל ג'אוגרפיק, בצירוף מפה מפורטת של אתרי הנחיתה האפשריים למשימת ארטמיס 3. ארטמיס 3 צפויה להנחית בני אדם – האישה הראשונה וגבר – על הירח ב-2025, לראשונה מאז אפולו 17 ב-1972.

 

התמונה היא תמונה מרוכבת (composite) הכוללת צילומים ממצלמת  LROC (או: Lunar Reconnaissance Orbiter Camera) של המקפת לסקר הירח (LRO) של נאס"א, שמקיפה את הירח מאז 2009. אך מה שהופך את התמונה הזאת לעשירה ו"מוארת" כל כך הם צילומים ממצלמת ה-ShadowCam. מצלמה זו של נאס"א מותקנת על גבי המקפת הקוריאנית KPLO, שהגיעה לירח בדצמבר 2022.

Image
אתר נחיתה פוטנציאלי של החללית המאוישת ארטמיס 3. קרדיט: קרדיט: NASA/KARI/ASU
אתר נחיתה פוטנציאלי של החללית המאוישת ארטמיס 3. קרדיט: קרדיט: NASA/KARI/ASU

כשמה כן היא, ה-ShadowCam רגישה לאור פי 200 יותר מ-LROC, והיא נועדה לצלם את המכתשים המוצללים תמידית של הירח. מאחר שהשמש לעולם אינה פוגעת בקרקעיות מכתשים אלו ישירות, נמצאים בהם מרבצים של מי קרח שעתידים לשמש את פרויקט ארטמיס להפקת מים לשתייה, חמצן לנשימה ואפילו דלק רקטי. בתמונה נראה בבירור מכתש שקלטון. מאחר שהמכתש נמצא כמעט בדיוק בקוטב הדרומי של הירח, שוליו חשופים תמיד לאור שמש – אך קרקעיתו מוצללת תמיד. "מלכודת קור" שנוצרת שם, מכילה מרבצים גדולים של מי קרח וחומרים נדיפים אחרים.


באוגוסט שעבר, זמן קצר לפני שיגור משימת ארטמיס 1 (הלא-מאוישת), נאס"א בחרה 13 אזורי נחיתה אפשריים למשימת ארטמיס 3. כל אחד מאזורי הנחיתה הללו הוא שטח בגודל 15 קמ"ר, ובכל אחד מספר אתרי נחיתה פוטנציאליים ברדיוס של 100 מטרים. האזורים שנבחרו נמצאים כולם על קו רוחב 6 מעלות באגן אייטקין שבקוטב הדרומי של הירח, סמוך לכמה מכתשים מוצללים תמידית כמו שקלטון.

 

לחצו כאן לרזולוציה מרבית של התמונה.

תגיות: