חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

איך נראית נחיתה במאדים?

19.10.2016

לאחר שניתקה ביום ראשון מחללית האם, ExoMars, במהירות של 21,000 קמ"ש, תנחת היום (רביעי) במאדים הנחתת הניסויית של סוכנות החלל האירופית, סקיאפרלי (Schiaparelli), במטרה למצוא, בין השאר, עדויות לחיים. עם הכניסה לאטמוספירה סקיאפרלי תאט ממהירות של 21,000 קמ"ש למהירות של 1,025 קמ"ש "בלבד", תפתח את המצנח שלה ותמשיך ליפול על לנחיתה רכה.

 

אז לקראת האירוע, וכן בעקבות הכרזתו של ברק אובמה שבוע שעבר, שארה"ב מתכוונת לשלוח אסטרונאוטים למאדים עד 2030 (זה לא עוד כל כך הרבה זמן כפי שזה נדמה), סקרן אותנו: איך נראית נחיתה במאדים? 

 

ובכן, להגיע למאדים זו משימה לא קלה, שלא לדבר על לנחות בבטחה. למעשה, תשע מתוך עשר החלליות הראשונות שהמריאו למאדים נכשלו ובסך הכל, 23 מתוך 43 השיגורים למאדים עד היום נכשלו. הגשושיות פניקס, ספיריט וקיוריוסיטי כבר הספיקו לבקר בכוכב האדום אבל איך בדיוק נראה הרגע הזה, של הכניסה לאטמוספירה הדלילה תוך ניצולה ליצירת התנגדות, של המגע הראשון עם הקרקע הקשה של עולם אחר? למרבה המזל, נאס"א יצרו סרטונים קצרים שמראה לנו זאת בדיוק. כל גשושית הונחתה בצורה שונה. 

 

הנחיתה של הפיניקס במאדים, למשל, לוותה במספר שלבים שבסופם הנחתת פותחת מבערים כדי ליצור נחיתה רכה:

 

 

 

הנחיתה של ספיריט במאדים, לעומת זאת, היא אחרת לגמרי ואפשר להגיד, אפילו קומית. תוך כדי טיסה המעטפת שלה מתנפחת לאוסף כדורי אוויר שמגינים עליה מהתרסקות. וכך, אחרי כמה קפיצות-מתנפחים על פני הקרקע היא מתייצבת בבטחה.

 

 

 

אבל ההדמיות האלה, יפות ככל שיהיו, משקרות מעט כי הן ערוכות בקפידה ומקצרות מאוד את זמן הנחיתה האמיתי. ההדמיה של סקיאפרלי שתנחת היום היא פחות מרהיבה וקצבית, אך ממחישה באופן ריאליסטי יותר את זמן הכניסה לאטמוספירה והנחיתה על הקרקע.

 

 

 

 

ואם נשאר לכם תיאבון, הנה הנחיתה המרהיבה של קיריוסיטי.

 

 

19.10.2016

 

עדכון (21.10.2016): סוכנות החלל האירופית הודיעה הערב, על בסיס צילומי ExoMars כי רכב החלל התרסק מגובה קילומטרים ספורים מעל פני השטח.