חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

נאס"א חשפה את התמונה הראשונה של טלסקופ החלל ג'יימס ווב

האנושות זוכה להתבונן ביקום העתיק ביותר שנראה עד כה. תמונות נוספות היום ב-17:30

בר חיון
12.07.2022
כל מריחת אור הכי קטנה היא למעשה גלקסיה שלמה עם מיליארדי כוכבים, כפי שהם היו רק מאות מיליוני שנים לאחר המפץ הגדול. קרדיט: NASA
כל מריחת אור הכי קטנה היא למעשה גלקסיה שלמה עם מיליארדי כוכבים, כפי שהם היו רק מאות מיליוני שנים לאחר המפץ הגדול. קרדיט: NASA

סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, פרסמה הלילה (שלישי) את הצילום הראשון של טלסקופ החלל ג'יימס ווב, חצי שנה לאחר שיגורו. את התמונה הציגו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס. בתמונה נראה צביר הגלקסיות  SMACS 0723 ולאור מהגלקסיות האלה לקח כ-13 מיליארד שנים להגיע אלינו. כל מריחת אור הכי קטנה היא למעשה גלקסיה שלמה עם מיליארדי כוכבים, כפי שהם היו רק מאות מיליוני שנים לאחר המפץ הגדול, מה שהופך את מה שאנו רואים בתמונה לאובייקטים העתיקים ביותר שהאנושות ראתה אי פעם. ארבע תמונות נוספות יוצגו היום בשעה 17:30, שעון ישראל.

 

WhatsApp Image 2022-07-12 at 1.22.52 AM.jpeg

צביר הגלקסיות SMACS 0723
צביר הגלקסיות SMACS 0723: מבט לעומק היקום אל גלקסיות בנות 13 מיליארד שנים. קרדיט: NASA

 

צביר SMACS 0723 נבחר בשל מה שעומד בינו ובינינו: מסה גדולה של גלקסיות, עם כוח כבידה אדיר המעקמת את המרחב כמו עדשה שמאפשרת לראות למרחק. שיטה זו של תצפית, הנקראת "עידוש כבידתי", היא אינה שיטה חדשה אך בשילוב עם יכולות התצפית של טלסקופ החלל החדש, ניתן לחשוף פרטים בעומק היקום ברזולוציה שטרם נראתה בעבר. התמונה הושגה על ידי 72 חשיפות למשך 32 שעות. התוצאה מדהימה אך יש לציין שאפילו היא אינה מדגימה את שיא יכולתו של טלסקופ החלל. לדברי ראש נאס"א, ביל נלסון, בהמשך יפורסמו גלקסיות רחוקות אף יותר, מהעידן הקדום יותר של היקום.

 

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר כי זהו יום היסטורי וסגניתו, קמלה האריס, שהינה גם ראש מועצת החלל הלאומית של ארצות הברית, הוסיפה כי "אנחנו עוברים לדרגה חדשה של תגליות מדעיות. טלסקופ החלל ג'יימס ווב יגביר את הידע שלנו על מקורות היקום, מערכת השמש שלנו וככל הנראה מקור החיים עצמם... הטלסקופ הזה הוא אחד מההישגים ההנדסיים האדירים ביותר של האנושות".

 

webhubble.gif

צביר הגלקסיות SMACS 0723
השוו בין צילום של טלסקופ החלל האבל לצילום של ג'יימס ווב. קרדיט: NASA, ESA, CSA, and STScI, השוואה: petapixel.com

טכנולוגיה שתאפשר חיפוש סימני חיים

בהמשך היום, בשעה 17:30, נאס"א צפויה לחשוף תמונות נוספות: ערפילית השדרית, המרוחקת כ-7,600 שנות אור מכדור הארץ; ערפילית הטבעת הדרומית, במרחק כ-2,000 שנות אור מכדור הארץ; חמישיית סטיבן, קבוצת גלקסיות במרחק 290 מיליון שנות אור מכדור הארץ.

 

עם זאת, אחד הממצאים המסקרנים ביותר שייחשפו היום לראשונה, הוא ניתוח הרכב האטמוספרה בכוכב הלכת WASP-96b, המרוחק כ-1,150 שנות אור מכדור הארץ. כוכב הלכת, ענק גזי שהתגלה ב-2014, הוא מועמד רע למדי לחיפוש אחר חיים ביקום – אבל הטכנולוגיה תאפשר בעתיד לחפש אחר סימנים לחיים פשוטים (כמו נוכחות של מתאן באטמוספרה) או מורכבים (כמו נוכחות של גזי CFC מלאכותיים באטמוספרה).  

תגיות: