חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צילומים מלוויין הסביבה הישראלי מראים את היקף הנזק של השריפות בדרום

1.08.2018
 
צילומים חדשים מ"ונוס" - לוויין הסביבה של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע -  מציגים לראשונה את היקף הנזק עקב השריפות שגרמו עפיפוני התבערה באיזור הסמוך לצפון רצועת עזה באחרונה.  מהצילומים שצולמו במהלך יוני וביולי ניתן לראות את השטחים השרופים המסומנים באדום שהיקפם נאמד בכ-9,000 דונם חורש, וכ- 6,000 דונם גידולים חקלאיים. הלוויין ונוס, אשר בנתה התעשייה האווירית לישראל, שוגר לחלל בדיוק לפני שנה, באוגוסט 2017. 
 
את ההבדלים בין אזורי חורש לגידול החקלאי ניתן לזהות לפי מבנה סדור המייצג שדה, ומבנה לא סדור המייצג חורש. בתמונות של ונוס מאזור הצמוד לצפון הרצועה ניתן לראות את הנזק הרב שנגרם לחקלאות, כאשר לשטחי החורש יש קושי להשתקם במהרה לעומת השדות. לשריפות בתנאים הסביבתיים של מדינות ים תיכוניות השלכות הרות אסון לסביבה הטבעית. השריפה גורמת לכמות המינים ובתי הגידול לרדת, ואיתם מתמעטים בעלי החיים שניזונו מהצמחים שנעלמו בעקבות השריפה. בנוסף, משתחררים מינרלים לאוויר בעת שריפה הפוגעים בשכבת העצים ובפני הסלע. 
 
אזורי השריפות סביב צפון רצועת עזה (מסומנים באדום) על פני טווח של שבועיים וחצי
אזורי השריפות סביב צפון רצועת עזה (מסומנים באדום) על פני טווח של שבועיים וחצי
 
לדברי שר המדע אופיר אקוניס,  "נזקי הטרור של חמאס נראים היטב מכל מקום - הגיעה השעה להפסיק להבליג ולהגיב בעוצמה". 
 
ונוס, שנבנה ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע וסוכנות החלל הצרפתית, מצויד במצלמה מיוחדת הקולטת פרטים על פני כדור הארץ ב-12 אורכי גל, בהם גם פרטים שאינם נראים לעין.  ונוס הוא הלוויין הישראלי האזרחי הראשון שבנייתו הושלמה ונחשב הקטן ביותר מסוגו בעולם. לבניית הלוויין היו שותפות שלוש תעשיות חלל בישראל: התעשייה האווירית לישראל ששילבה בו את המצלמה והמנועים; המנועים החשמליים תוכננו ונבנו על ידי רפא"ל; והמצלמה על ידי אלביט אלקטרו-אופטיקה אל אופ. התמונות מהלוויין מגיעות למרכז המחקר בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בראשות פרופ' ארנון קרניאלי, שם הן מנותחות ומעובדות לצורכי מחקר ומועברות לחוקרים.
 
 
 
כתבתו של ניר דבורי בחדשות 2 | מקור: מאקו