חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ירח מאוהב בט"ו באב: ליקוי ירח מלא 2018 בישראל

אל תפספסו: ליקוי הירח המלא הבא שיימשך זמן רב כל כך ויראה מישראל- רק בשנת 2246

עודד כרמלי וד"ר יגאל פת-אל
24.07.2018
ליקוי ירח מלא בט"ו באב: למה הוא כל כך אדום? | איור:  NASA/GSFC/Scientific Visualization Studio
ליקוי ירח מלא בט"ו באב: למה הוא כל כך אדום? | איור: NASA/GSFC/Scientific Visualization Studio
 
לפעמים קל לנו לשכוח איפה אנחנו חיים. האירועים השוטפים מזכירים לנו שאנחנו חיים במזרח התיכון, במדינת ישראל, בעיר שלנו - אבל יש מעט מאוד אירועים שמזכירים לנו איפה אנחנו חיים במערכת השמש. לעומת ההמולה על הקרקע, השמיים נראים לנו סטטיים לחלוטין. מדי פעם צצים כמה כוכבים בשמי הלילה, הירח מתמלא ומתחסר וזהו פחות או יותר.
 
אבל יש שני אירועים שגורמים לכל אדם, בכל גיל, לעצור הכול ולהביט למעלה, שני אירועים שמזכירים לנו איפה אנו חיים: ליקוי חמה וליקוי ירח. וביום שישי, 27 ביולי, מוצאי ט"ו באב, אנחנו הישראלים נעצור את שגרת חיינו, נביט לשמיים ונראה ליקוי ירח מלא בשמי ישראל. הליקוי המלא יהיה ארוך במיוחד ויימשך שעה ו- 43 דקות, דקות ספורות פחות מהליקוי המקסימלי האפשרי. למעשה, הליקוי המלא השנה יהיה הליקוי הארוך ביותר שייראה מישראל, עד שנת 2246. רק בשנת 2000 היה ליקוי שנמשך 2 דקות יותר מזה שיתקיים בשישי וגם הוא לא נראה מישראל. 
 
ליקוי ירח מלא הוא מצב שבו הירח נכנס כולו לחרוט הצל שמטיל כדור הארץ, כלומר כדור הארץ מסתיר את הירח מאור השמש. כמובן, מצב זה ייתכן רק כאשר הירח במילואו וכאשר הוא מצוי סמוך מאוד למישור המִלקה – מישור מסלולו של כדור הארץ סביב השמש. במילים אחרות, ליקוי ירח מלא מתרחש כשכדור הארץ נמצא בדיוק בין השמש לירח. זה מצחיק, אבל כדי לתפוס שאנו חיים על פני כדור בחלל, אין כמו לראות את הצל של הכדור שלנו מוטל על כדור אחר.
 
הצטרפו לתצפיות, הרצאות ופעילויות מרתקות שיתקיימו בערב הליקוי:
 
הירח מסמיק בעת ליקוי מלא, שלא נראה מעל ישראל, ב-31 בינואר 2018
הירח מסמיק בעת ליקוי מלא, שלא נראה מעל ישראל, ב-31 בינואר 2018 | צילום: Alfredo Garcia, Jr
 
 

מתי ואיך לצפות בליקוי הירח המלא

 
הליקוי המלא ביום שישי, 27 ביולי, ייראה מישראל במלוא הדרו ובכל שלביו. הליקוי יתחיל בשעה 20:14, שעון ישראל, כאשר הירח הזורח יימצא כמה מעלות מעל האופק המזרחי. בשלב זה הליקוי יהיה ליקוי חצי־צל – רק חלק מקרני השמש ייחסמו על ידי כדור הארץ. ככל שהירח ייכנס עמוק יותר לחרוט הצל החלקי, כך יגדל חלק דִסקת השמש המוסתר ממנו. אילו יכולתם להיות ברגעים אלה על פני הירח, הייתם צופים, למעשה, בליקוי חמה. מה שמסתיר את השמש מפני צופה מהירח הוא כדור הארץ.
 
לקראת השעה 21:24 ניתן יהיה לראות הצללה על שוליו המזרחיים של הירח. הירח ייכנס לחרוט הצל המלא, ואנו נתחיל לראות כתם צל כהה מתפשט בשוליו המזרחיים. ובשעה 22:30 – כל דִסקת הירח תימצא בחרוט הצל המלא. זהו שלב הליקוי המלא של הירח.
 
כיוון שהליקוי מתחיל סמוך מאוד לזריחת הירח, הירח הלוקה יהיה גבוה מאוד בשמיים בעת הליקוי, ויהיה קל לצפות בו.
 
 
 
ליקוי ירח מלא מעל האקרופוליס באתונה, ב-15 ביוני 2011
ליקוי ירח מלא מעל האקרופוליס באתונה, ב-15 ביוני 2011. קרדיט: Elias Politis
 
 
 

ירח דם: מדוע הירח אדום בעת הליקוי

 
בשלב הליקוי המלא הירח לא ייעלם לגמרי אלא ייראה בגוון אדום עמוק ורומנטי – כיאה לט"ו באב. אבל למה הוא מאדים כך? ובכן, אומנם אורה של השמש נחסם על ידי הארץ, אולם אותן קרני שמש אדומות הנראות בעת השקיעה והזריחה חודרות דרך האטמוספירה שלנו, "צובעות" את הירח בגוון אדום ומוחזרות לעינינו. זו, אגב, הסיבה שליקוי ירח מלא נקרא גם "ירח דם". בשעה 22:31 יימצא הירח כמעט במרכז חרוט הצל. למעשה הוא יעמוד מעט דרומית למרכז חרוט הצל, ולכן הירח יהיה אדום וכהה יותר בחלקו הצפוני.
 
 
בשעה 00:13 נתחיל לראות כתם לבן על שוליו המזרחיים של הירח, כשהוא יתחיל לצאת מחרוט הצל המלא. בשעה 01:19 יֵצא הירח לחלוטין מחרוט הצל המלא. עדיין ניתן יהיה לראות מעט הצללה בחלקו המערבי של הירח, כיוון שהירח עוד יעמוד בחרוט הצל החלקי, אך יהיה קשה להבחין בהצללה זו בלי טלסקופ. לבסוף, בשעה 02:28, יצא הירח גם מאזור הצל החלקי.
 
זה ליקוי הירח המלא האחרון שייראה מישראל בשנים הקרובות. אומנם ב-21 בינואר 2019 יתרחש ליקוי ירח מלא נוסף, אבל בישראל הוא ייראה רק בשלביו הראשונים, ולאחריהם ישקע הירח. ליקוי הירח הבא שייראה מישראל במלואו יהיה רק ב-7 בספטמבר 2025.