חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

החללית אינסייט שוגרה בהצלחה למאדים

InSight של נאס"א נשלחת למדוד את "הדופק" של מאדים – ועל ידי כך לספר לנו על תהליך היווצרותו של כדור הארץ

עודד כרמלי
6.05.2018
הדמיה של InSight על אדמת מאדים. קרדיט: NASA/JPL-CALTECH
הדמיה של InSight על אדמת מאדים. קרדיט: NASA/JPL-CALTECH
 
אתמול (שבת) בשעה 14:05 (שעון ישראל) שוגרה בהצלחה הנחתת Mars Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport, או בקיצור InSight, מבסיס חיל האוויר ונדנברג שבקליפורניה.
 
הנחתת של נאס"א, שעזבה את כדור הארץ על גבי משגר אטלס 5, צפויה לנחות על פני הכוכב האדום ב-26 בנובמבר, ולפעול שם עד 2020. בנוסף, שני לוויינים זעירים מסוג CubeSat, כל אחד בגודל קופסת נעליים, "תפסו טרמפ" על השיגור וצפויים להיכנס למסלול סביב מאדים – הראשונים מסוגם שמשוגרים לעולם אחר.
 
 

המשימה הראשונה שתחפור לעומק מאדים

 
מטרת משימת InSight היא להציב תחנת ניתור נייחת על מאדים, המצוידת בשלושה חיישנים מדעיים: סיסמוגרף שינתר רעידות אדמה ורעשים אחרים, "חפרפרת" שתחפור באדמת מאדים לעומק של חמישה מטרים כדי לבדוק את הטמפרטורה מתחת לפני השטח ומכשיר שימדוד את מהירות הסיבוב של כוכב הלכת על צירו.
 
יחד, חיישנים אלו עתידים לספק לנו הצצה ראשונה לקרביים של כוכב לכת זר – לגודל ולהרכב הגלעין, המעטפת והקרום – ולאפשר למדענים להשוות את אלו לפנים כדור הארץ. בנאס"א מקווים שהצצה תספק תובנות חדשות לגבי ראשית מערכת השמש והיווצרות כוכבי הלכת הסלעיים.
 
שיגור אינסייט
ליפט אוף! קרדיט: NASA/Bill Ingalls
 
 
ככלל, כל כוכבי הלכת הסלעיים במערכת השמש, וככל הנראה כל כוכבי הלכת הסלעיים ביקום בכלל, נוצרים בתהליך שנקרא דיפרנציאציה פלנטרית (planetary differentiation). בתהליך זה מופרדים החומרים השונים לפי תכונותיהם הפיזיות והכימיות, כך שחומרים צפופים יותר שוקעים פנימה וחומרים צפופים פחות מתרוממים אל פני השטח. מסיבה זו גלעין כדור הארץ מורכב מיסודות מתכתיים כמו ברזל וניקל, ואילו יסודות קלים יותר, כמו חמצן, סיליקון ואלומיניום, מרכבים את קרום כדור הארץ – עליו כולנו חיים.
 
אלא שדיפרנציאציה פלנטרית היא תהליך שאנו יודעים מעט מאוד לגביו, שכן יש בידינו מידע רק על דוגמה אחת שלו – כדור הארץ. על ידי השוואת תוצאות התהליך בכדור הארץ לאלו של מאדים, משימת InSight צפויה לספק הסבר טוב יותר לאבולוציה של כוכבי לכת סלעיים.
 
 

כיסי מים תת קרקעיים במאדים

 
כמובן, InSight לא תשפוך אור רק על עברו של כדור הארץ – אלא גם על ההווה של מאדים. הסיסמוגרף הרגיש להפליא של InSight מסוגל לזהות ויברציות ברמה האטומית, ותפקידו יהיה לנתר רעידות אדמה ופעילות טקטונית במאדים – אם אמנם מאדים עוד פעיל גאולוגית – וכן למדוד את היקף פגיעת המטאוריטים בעולם דליל האטמוספרה. הסיסמוגרף אמור גם לפתור את אחת החידות הגדולות של מאדים: השערת קיומם של כיסי מים נוזלים מתחת לפני השטח. אם הם שם, הסיסמוגרף של Insight יחוש בהם.
 
 
 
InSight משתגרת. המשימה הבין-פלנטרית הראשונה שמשוגרת מהחוף המערבי של ארה"ב. קרדיט: NASA
 
תגיות: