חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

72 פיצוצים מסתוריים הרעישו את היקום

מדענים גילו 72 פיצוצים עוצמתיים שאינם מסתדרים עם המודלים המוכרים של פיצוצי סופרנובה

עודד כרמלי
3.04.2018
הסופרנובה משמאל למטה מאירה יותר מכל הגלקסיה שלה NGC 4526. הפיצוצים העוצמתיים שהתגלו נותרו בלתי מוסברים בינתיים | צילום: NASA/ESA
הסופרנובה משמאל למטה מאירה יותר מכל הגלקסיה שלה NGC 4526. הפיצוצים העוצמתיים שהתגלו נותרו בלתי מוסברים בינתיים | צילום: NASA/ESA
 
סופר המדע הבדיוני אייזק אסימוב אמר פעם שהדבר המרגש ביותר שאפשר לשמוע במדע הוא לא "יוריקה!" אלא "זה מוזר...". ובכן, יום העבודה של צוות אסטרונומים הפך למוזר מאוד כשהם הבחינו ב-72 פיצוצים בהירים מאוד ומהירים מאוד ביקום – פיצוצים שאין להם הסבר נכון לכתיבת שורות אלה. הממצאים החדשים הוצגו היום (שלישי) בכנס השבוע האירופי של מדעי האסטרונומיה והחלל (WEASS 2018).
 
 

מקור הפיצוצים: לא סופרנובה

 
המדענים גילו את הפיצוצים בנתוני תוכנית הסופרנובה (Supernova Programme) במסגרת סקר האנרגיה האפלה (Dark Energy Survey). הסקר הוא מאמץ בינלאומי להבנת האנרגיה האפלה, שמאיצה את התפשטות היקום. תוכנית הסופרנובה בסקר משתמשת במצפה הכוכבים האינטר-אמריקני קררו טולולו בהרי האנדים שבצ'ילה (Cerro Tololo Inter-American Observatory) כדי לעקוב אחר פיצוצי סופרנובה, שכן מדידת המרחק לפיצוצים ומידת ההסחה לאדום של האור המגיע לכדור הארץ מאפשרת לאסטרונומים להעריך את קצב התפשטות היקום.
 
אחד הפיצוצים, בגלקסיה הרחוקה 4 מיליארד שנות אור מאתנו | M. Pursiainen / University of Southampton
 
כשכוכבים מאסיביים מגיעים לקץ חייהם, הם מתפוצצים כסופרנובות. לפרקי זמן קצרים, סופרנובות יכולות להיות מאירות יותר מגלקסיות שלמות, המורכבות ממיליארדי כוכבים. אלא ש-72 הפיצוצים שנמצאו לא בדיוק מתאימים לפיצוצי סופרנובה. אמנם הבהירות המקסימלית שלהם תואמת את הבהירות המקסימלית של סוגים שונים של סופרנובות, אבל סופרנובות מאירות במשך חודשים ספורים ויותר – ואילו הפיצוצים הללו נעלמו לכל היותר אחרי חודש.
 
הפיצוצים היו חמים מאוד, עם טמפרטורות של 10,000 עד 30,000 מעלות צלזיוס, וכן גדולים מאוד – בקוטר של עד כמה מאות יחידות אסטרונומיות (המרחק מכדור הארץ לשמש). עם הזמן, ובדומה לסופרנובות מוכרות, הפיצוצים התפשטו והתקררו.
 
שני פיצוצים מהירים (בצהוב) לעומת פיצוצי סופרנובה, לפי רמת הבהירות לאורך זמן | M. Pursiainen / University of Southampton
אחד הפיצוצים, בגלקסיה הרחוקה 4 מיליארד שנות אור מאתנו | M. Pursiainen / University of Southampton
 
כאמור, מקורם של הפיצוצים הללו אינו ידוע לעת עתה. לפי אחת מהשערות החוקרים, ישנם כוכבים מסיביים שמשילים המון חומר לפני שהם מתפוצצים כסופרנובות, לעיתים עד כדי כיסוי כל הכוכב בערפילית חומר. במקרה כזה, ייתכן שמה שהמדענים גילו, הוא הערפיליות שחוממו על ידי הפיצוצים, ולא את הכוכבים המתפוצצים עצמם. כך או כך, החוקרים יזדקקו למידע נוסף כדי להבין את טיבם של האירועים.
 
"סקר ה-DES-SN נועד לעזור לנו להבין אנרגיה אפלה, שהיא כשלעצמה כוח בלתי מוסבר לחלוטין", מסר מיאיקה פורסיאינן מאוניברסיטת סאות'המפטון, שלקח חלק בתגלית. "כעת הסקר הזה חושף אירועים בלתי מוסברים, שטרם נראו כמותם. דבר אחד בטוח: העבודה שלנו מאשרת שהאסטרופיזיקה והאסטרונומיה הם עדיין מדעים עם הרבה מאוד סימני שאלה".
תגיות: