חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

תחנת דלק בחלל: אפקטיב ספייס חתמה על שיגור לווייניה שיתדלקו לווייני תקשורת

החברה חתמה על הסכם עם ILS האמריקאית לשיגור שני SPACE DRONES בשנת 2020

25.03.2018
המשגר Proton Breeze M, שיישא את לווייני אפקטיב ספייס
המשגר Proton Breeze M, שיישא את לווייני אפקטיב ספייס
חברת אפקטיב ספייס (Effective Space), מהחלוצות בתחום שירותי תפעול בחלל הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, חתמה על הסכם עם International Launch Services האמריקאית על שיגור שני לווייני SPACE DRONE למסלול סביב כדור הארץ. השיגור מתוכנן לשנת 2020 ויתבצע מאתר השיגור Baikonur Cosmodrome שבקזחסטן. השיגור נקבע בעקבות עסקת הענק של החברה עם חברת לווייני תקשורת, שנחתמה בינואר השנה. 
 
לאחר השיגור הראשון החברה מתכננת להרחיב את צי הלוויינים שברשותה ולשגר לחלל עד 6 לוויינים נוספים מדי שנה. בשלבים הבאים ישוגרו הלוויינים גם למשימות תמיכה בלוויינים נמוכי מסלול (גובה של עד 2,000 קילומטר), סילוק פסולת חלל ומשימות לוגיסטיות אחרות בחלל. 
 
המשגר Proton Breeze M ישגר את שני הלוויינים של אפקטיב ספייס למסלול גאוסטציונרי (גובה 35,786 ק״מ מעל קו המשווה של כדור הארץ) ומשם יתמרנו הלוויינים, באמצעות מנועי הדחף החשמליים שלהם, את דרכם למשימה: היצמדות ללווייני תקשורת שאזל להם הדלק, וקבלת השליטה על שמירת מיקומם ותנועתם של הלוויינים במסלול. בכך תאריך החברה משמעותית את טווח חייהם ופעילותם הסדירה של לווייני התקשורת היקרים. שירות מסוג זה בחלל לא סופק עד היום על ידי אף חברה אחרת.
 
 

ARIE HALSBAND PHOTO AMI EHRLICH.jpg

אריה הלזבנד, מנכ
אריה הלזבנד, מנכ
 
 
 

הארכת חיי לוויינים למשך שנים נוספות

 
לוויין ה- SPACE DRONE שוקל כ-400 ק״ג וגודלו כגודל מכונת כביסה. הוא כולל מערכת עיגון לא פולשנית, המאפשרת לו להתחבר לכמעט כל אחד מלווייני התקשורת הנמצאים כיום במסלול. לוויין ה- SPACE DRONE מאריך את חייהם של לווייני התקשורת על ידי כך שהוא משמש כמערכת הנעה חיצונית, ובכך הוא מאפשר למפעילת הלוויין להאריך את חיי הלוויין שבבעלותה למספר שנים נוספות, ומספק לה ערך כלכלי משמעותי. הלוויין בנוי לשימושים חוזרים, כך שיוכל לבצע מספר משימות שירות במסגרת טווח חייו, המוערך בכ-15 שנות פעילות.
 
כאמור, בינואר 2018 חתמה אפקטיב ספייס על חוזה בהיקף של מעל 100 מיליון דולר עם מפעילת לוויינים בינלאומית להארכת טווח חייהם ופעילותם הסדירה של לווייני התקשורת של הלקוחה. ״שיגור שני הלוויינים הראשונים שלנו ישירות למסלול הוא חלק מהמחויבות החזקה שלנו ללקוח הראשון שלנו, לעמידה בלוחות הזמנים ולהבטחת שירות הארכת החיים ללוויינים שלו״, אומר אריה הלזבנד, מייסד ומנכ״ל החברה. ״הארכת משך פעילותם של ׳נכסים׳ הנמצאים בחלל צוברת תאוצה כיום, במיוחד לאור הכלכלה העכשווית. ההכרזה על סגירת הסכם לשיגור היא אבן דרך חשובה במימוש חזון זה״.