חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בדרך למאדים: שיגור בכורה מוצלח לספייס אקס

באש ותימרות עשן, המשגר החזק ביותר בעולם השלים אמש טיסת בכורה מרשימה ונשא את שאיפותיו הגדולות של אילון מאסק (ואת מכוניתו) למאדים

טל ענבר
7.02.2018
שיגור ה- Falcon Heavy | הדמיה: SpaceX
שיגור ה- Falcon Heavy | הדמיה: SpaceX
מי שהיה צמוד למסך אמש, יום שלישי, 6 בפברואר 2018 בשעה 22:45 שעון ישראל, היה עד לאחד האירועים המרשימים בהיסטוריה של טיסות לחלל, לא פחות. "פאלקון כבד" (Falcon Heavy) של חברת ספייס אקס, שהוא המשגר החזק ביותר הקיים היום, ביצע את טיסתו הראשונה לחלל ועשה זאת באופן מרשים ומושלם. מגוון האירועים בשיגור היה מהמם עם רצף שטרם נראה בטיסות לחלל: הצתה של 27 מנועים בו זמנית, המראה, הפחתת דחף בשני המאיצים הצדדיים, ניתוקם, הצתת השלב השני, ונחיתת שני המאיצים על משטחי הנחיתה במרכז החלל קייפ קאנוורל, במה שנראה כמו ריקוד בלט לשני טילים. 
 
אחד השיאים בשיגור, גם אם היה שיווקי למהדרין, היה פתיחת החופה של המשגר וגילויה של מכונית הטסלה שבחרטום, כשבמושב הנהג יושבת בובת אדם לבושה בחליפת חלל (אמיתית) שפותחה על ידי ספייס אקס.  לא מכבר צייץ אילון מאסק בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מתכוון לשגר לחלל את מכוניתו האישית, דגם ספורט מסוג רודסטר של טסלה, חברת המכוניות שבבעלותו. רבים חשבו שהוא מתלוצץ, ומובן שאין למכונית ערך מעבר למשקל שנועד לבחון את המשגר בטיסת הבכורה, אבל אין ספק שזה היה מחזה מעורר השראה. 
 
לאחר כניסה למסלול סביב כדור הארץ ושיוט בחלל, לבסוף המכונית שוחררה למסלול הליוצנטרי (מסלול הקפה סביב השמש) שיביא אותה לבסוף להקפה סביב מאדים. בזמן הטיסה אל החלל נשמע לפתע שירו של דיוויד בואי – Life on Mars – כפי שהושמע על ידי מערכת השמע של מכוניתו האישית של מאסק ששוגרה לחלל. הדבר היחיד שהעיב על ההצלחה המרשימה של שיגור הבכורה היה אובדן קשר עם ספינת הנחיה, עליה היה אמור לנחות השלב המרכזי של המשגר. אך חשוב להדגיש – כי מטרתו הראשונה במעלה של שיגור הבכורה הייתה לבחון את הטיל ולראות כיצד הוא מתפקד  - ומטרה זו השגה במלואה, ובאופן מושלם.
 
כמו ריקוד בלט: תמונת המאיצים חוזרים חזרה ונוחתים בתיאום מושלם
כמו ריקוד בלט: תמונת המאיצים חוזרים חזרה ונוחתים בתיאום מושלם | צילום: SpaceX
 
 

החזון: יישוב מאדים

 
קשה להפריז בהישג מאסק. עם יכולת שיגור מרבית של 63,800 ק"ג למסלול נמוך סביב כדור הארץ, פאלקון כבד הוא כיום המשגר רב העוצמה ביותר שקיים, ויאפשר לשגר מטענים כבדים וגדולים – החל מלווייני ענק, דרך חלליות מחקר לרחבי מערכת השמש, ועד רכיבים לתחנות חלל וטלסקופי חלל אדירים.
 
ההישג גדול שבעתיים כשזוכרים כי ספייס אקס הינה חברה פרטית, שפיתחה את הכלי העצום מכספיה שלה, תוך התבססות על יכולותיה שלה. שנים של הכנות, הדמיות, דחיות במועד השיגור וממון רב התנקזו לדקות ספורות אמש, בהן השיגור יוצא הדופן הזה איחד רבים בעולם – ממקצועני חלל ותיקים ועד קהל רחב וילדים – סביב חוויה ייחודית של צפייה משותפת באירוע חללי טכנולוגי, שהזכירה הישגים משמעותיים מימי תוכניות החלל הגדולות של ארה"ב וברה"מ.
 
ניתן רק לדמיין מה צופן העתיד מבחינת ספייס אקס, והחזון הענק של מאסק שמוביל אותו אל יעדו העיקרי בתחום החלל – יישובו של מאדים. עד כה, כל מה שדמיין מאסק – הוא גם הגשים. אמנם בתקציב גבוה ממה שתוכנן ובמועד זמנים מאוחר יותר – אך הכל מומש. 
 
לרגע כמעט אפשר היה לדמיין שכולנו, כל מי שצפה בשידור החי מהחלל, יושבים שם במושב הנוסע של המכונית האדומה, מביטים על כדור הארץ מגבוה, וחווים את העתיד.
 
צפו בשיגור: