חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מעצב האופנה אלון ליבנה יעצב את חליפת החלל הראשונה של ישראל

25.01.2018
חליפת החלל הייחודית ידמו מענה לצרכים של אסטרונאוטים על מאדים | צילום: גלעד קוולרצ'יק
חליפת החלל הייחודית ידמו מענה לצרכים של אסטרונאוטים על מאדים | צילום: גלעד קוולרצ'יק
סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע פתחה בשיתוף פעולה מפתיע עם מעצב האופנה אלון ליבנה לעיצוב שלוש חליפות חלל. החליפות ישמשו להדמיית מאדים שתוקם לראשונה בישראל במצפה רמון על ידי פרוייקט D-MARS. החליפות יעוצבו ויתפרו על ידי ליבנה בשיתוף מדענים ומומחים בתחום החלל וייחשפו לראשונה במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי שמובילה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ב-28 בינואר.  
 
לדברי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס, "זוהי עוד דרך יצירתית להנגיש את תחום החלל לציבור הרחב בדרך מעניינת ושונה. אני מזמין את הציבור להתרשם מהחליפות ומהדמיית מאדים במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי". 
 
בפברואר השנה יוקם מתקן ראשון מסוגו בישראל המדמה את החיים על מאדים. מצפה רמון נחשב לאחד האתרים הבודדים בעולם המדמים תנאים הקרובים יחסית לתנאים השוררים על פני מאדים. האיזור דומה למאדים בבחינות רבות מבחינת מבנה הקרקע, גיאולוגיה, צחיחות, מראה והבידוד.  הסביבה מספקת שילוב של אלמנטים אנלוגיים עבור הדמיות חלל, שקשה למצוא  באזורים אחרים בעולם. חליפת החלל הייחודית שיעצב ליבנה יתנו מענה  לצרכים של אסטרונאוטים במאדים, כפי שיובאו לידי ביטוי בהדמיה ויהיו בהן גם אמירה אופנתית ונגיעה אישית של המעצב. 
 
לצורך המיזם יתוכננו מספר סקיצות של חליפות חלל המדמות חליפות אמיתיות, והן יוצגו במתחם שבוע החלל בתל אביב לקהל הרחב. בפברואר, עם הקמת ההדמיה במצפה רמון, ישמשו החליפות את ששת האסטרונאוטים שייבחרו לפרויקט כאשר הם יוצאים מהמבנה תומך החיים לביצוע מחקר שטח, בדומה לשגרת היום-יום על פני מאדים.  החליפה תדמה מענה לצרכים של אסטרונאוטים ולמוגבלות התנועה בחלל כגון טמפרטורה, קרינה, ואבק והחליפה שתעוצב תותאם לקסדה, כפפות ונעליים מיוחדות. 
 
החומרים לחליפות הוזמנו מחברה בארה"ב שמייצרת לנאס"א, זאת מאחר והחליפה צריכה לעמוד בתנאים מאוד נוקשים של אטימות, אוורור ומכילה מחברים ואלמנטים טכנולוגיים שמיוצרים במיוחד בחו"ל. האתגר היה להשיג את הבדים והחומרים המקצועיים בצבעים שליבנה בחר לעיצוב, שהם סגול, וורוד ותכלת, ולכן יוצרו במיוחד עבור פרויקט זה.
 
 

פרויקט D-MARS: מערכות תומכות חיים כמו על מאדים

 
"הטמפרטורה על פני מאדים נעה בין 35 מעלות למינוס 140 והכבידה שם היא שליש מהכבידה על פני כדור הארץ" מסביר ד"ר הילל רובינשטיין מפרויקט D-MARS. "לא ניתן לנשום ללא עזרים תומכים על פני מאדים, סוג התנועה הוא קפיצה קלה ממקום למקום והחשיפה לקרינה גבוהה. האסטרונאוטים שיגיעו למאדים ינועו על פני השטח של כוכב הלכת בחליפות שיהיו בהן את כל המערכות תומכות החיים ויבצעו מחקרים בשטח, מה שמחייב חליפות שמאפשרות תנועה ותנועות מוטוריקה עדינות". 
 
הדמיות חלל הן תחום מפותח בתעשיית החלל העולמית ומשמשות להכשרת אסטרונאוטים עתידיים ולהנגשת תחום החלל לציבור. ההדמיה מאפשרת לבצע ניסויים על ידי דימוי הסביבה והתנאים הנלווים. המתקן שיוקם במצפה רמון בסמוך לשבוע החלל הישראלי נועד לשימוש למטרות מחקר אקדמי, פיתוח טכנולוגיות בתעשייה וכאמצעי מתודי לתכניות חינוכיות שונות, ובתוך כך גם כלי לקידום מדע וטכנולוגיה בקרב הנוער.
 
ייחודו של המתקן הישראלי בכך שהוא משתמש במשאב הסביבה המדברית הייחודית בצורה לא פוגענית. ההדמיות השונות שיבוצעו במתקן יהיו סביב משימות חלל המתבצעות במאדים והאסטרונאוטים המדמים ילבשו חליפות חלל ביציאה ממנו ושגרת יומם תנוהל בהתאם לנוהל במשימה אמיתית. 
 
צוות הפרויקט מורכב ממומחים מכל קשת החלל בישראל, ובהם אקדמאיים, חוקרי חלל, מהנדסים מחברות היי-טק, אדריכלים ואנשי חינוך. הצוות עובד בשיתוף מכון דוידסון ומרכז מדע רמון ומפעיל תכניות חינוכיות במימונם ובתמיכת קרן יק"א. כמו כן מפתח תכניות עם האוניברסיטה העברית והטכניון. 
 
החליפות שעיצוב אלון ליבנה
החליפות שעיצוב אלון ליבנה | צילום: גלעד קוולרצ'יק
 
תגיות: