חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

התגלה תאום כדור הארץ 2 והוא הולך ומתקרב

כוכב לכת דמוי ארץ התגלה במרחק 11 שנות אור בלבד ממערכת השמש – השני בקרבתו אלינו

עודד כרמלי
15.11.2017
אילוסטרציה של השכן החדש Ross 128b | איור: ESO/M. Kornmesser
אילוסטרציה של השכן החדש Ross 128b | איור: ESO/M. Kornmesser
 
המצפה האירופי הדרומי (ESO) הודיע היום (ד') על גילויו של כוכב לכת חוץ-שמשי חדש (exoplanet), שצפוי להיות בעל טמפרטורות דומות לאלו של כדור הארץ. במרחק 11 שנות אור ממערכת השמש, העולם החדש, Ross 128b, הוא כוכב הלכת השני בקרבתו אלינו, שנמצא ככל הנראה במרחק הנכון מהשמש שלו כדי לאפשר את קיומם של מים נוזלים על פני השטח.
 
התואר "העולם הישיב הקרוב ביותר אלינו" שייך כרגע לפרוקסימה קנטאורי b, עולם סלעי באזור הישיב של השמש הקרובה ביותר לשמש שלנו – פרוקסימה קנטאורי, במרחק 4.2 שנות אור. בתחילת החודש התפרסמו עדויות ראשונות לקיומה של מערכת עולמות שלמה, מורכבת ועשירה, בפרוקסימה קנטאורי. ואולם, לעת עתה, הוודאות היחידה שיש בידינו היא לגבי פרוקסימה קנטאורי b, כוכב הלכת שהתגלה באוגוסט 2016 וזכה לכינוי "תאום כדור הארץ", למרות שעדיין לא ברור אם כוכב הלכת מקיים, או מסוגל לקיים, חיים. 
 
התואר הזה לא יישאר בידיו לזמן רב, שכן הכוכב Ross 128 מתקרב למערכת השמש שלנו, והוא צפוי להפוך לשכן הקוסמי הקרוב ביותר אלינו בעוד 79,000 שנה – הרף-עין במונחים קוסמיים. אז יהפוך העולם החדש Ross 128b לכוכב הלכת החוץ-שמשי הקרוב ביותר לכדור הארץ.
 
גלו עולם:
 
 
אילוסטרציה של השכן החדש Ross 128b
אילוסטרציה של השכן החדש Ross 128b | איור: ESO/M. Kornmesser
 

שאלת החיים: מחכים לטלסקופ החלל ג'יימס ווב

 
Ross 128 b מקיף את השמש שלו ממרחק קצר מאוד, ומשלים הקפה מדי 9.9 יום. עם זאת, השמש Ross 128 היא שמש מסוג ננס אדום. ננסים אדומים הם הכוכבים הקרים, העמומים והנפוצים ביותר ביקום, כך שהטמפרטורות על Ross 128b צפויות להיות דומות מאוד לאלו של כדור הארץ. ובשעה שננסים אדומים אחרים, כמו פרוקסימה קנטאורי, מפציצים את העולמות הסובבים אותם במנות קטלניות של קרינה אולטרה סגולה ורנטגן, Ross 128 הוא ננס אדום פחות פעיל – מה שאומר ש-Ross 128 b הוא כרגע המועמד הקרוב הטוב ביותר לקיומם של חיים מחוץ למערכת השמש. 
 
לפי הערכות ראשוניות, טמפרטורת הבסיס של Ross 128 b (מבלי להתחשב באפקט החממה של האטמוספרה בעולם, אם אמנם יש לו אטמוספרה), צפויה להיות בין 20 ל-60 מעלות צלזיוס. עוד לא ברור אם Ross 128 b נמצא ב"אזור הישיב", כלומר במרחק הנכון מהשמש שלו כדי לאפשר את קיומם של מים נוזלים על פני השטח.
 
אם ישנם חיים על פני Ross 128b, טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א, שישוגר לפי התכנון במהלך 2019, ידע לזהות אותם. טלסקופ החלל ג'יימס ווב, יורשו המדעי של האבל, יהיה רגיש דיו כדי לזהות סמנים ביולוגיים (Biomarkers) באטמוספרות של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, כמו אוזון ומתאן, לפי ניתוח הרכב אור השמש המוחזר מהן.
 
 
סרטון של מצפה הכוכבים האירופי שמראה את מיקומה של מערכת השמש Ross 128 בשמיים. למרות ש-Ross 128 הוא הכוכב ה-12 הקרוב ביותר לשמש שלנו, הוא עמום מכדי שנראה אותו בעין בלתי מזוינת | הדמיה: ESO
 
 
 
ההדמיה שלפניכם היא ביקור בתלת ממד וב- 360 מעלות של שישה מכוכבי הלכת המוזרים והמרתקים ביותר שהתגלו.