חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

אולימפיאדת כדוה"א: נבחרת התלמידים הישראלית זכתה בפרס היוקרתי ביותר

27.09.2017
זוכי אולימפיאדת כדוה"א, מימין לשמאל: רותם מור, רותם מוטרו, איתי עדן, אמיר צור | צילום: יוסי גודוביץ'
זוכי אולימפיאדת כדוה"א, מימין לשמאל: רותם מור, רותם מוטרו, איתי עדן, אמיר צור | צילום: יוסי גודוביץ'
 
ארבעה תלמידי תיכון מישראל זכו באחרונה בפרס היוקרתי ביותר באולימפיאדת מדעי כדור הארץ העולמית ה-11 שהתקיימה בצרפת וגברו על מתמודדים מ-29 מדינות. זוהי הפעם החמישית שישראל שולחת משלחת לאולימפיאדה, במימון משרד המדע והטכנולוגיה וזוכה להישגים אישיים וקבוצתיים מרשימים. 
 
הפרס היוקרתי ביותר בתחרות ניתן לתרומה משמעותית עבור בולטות יוצאת דופן בכל היבטי התחרות: חשיבה מדעית, מחקר, איסוף מידע, הבעה, מנהיגות ועבודת צוות. בנוסף, זכתה המשלחת הישראלית  במדליית זהב קבוצתית, בשתי מדליות כסף קבוצתיות ובארבע מדליות ארד אישיות . באולימפיאדה השנה השתתפו כ-130 מתמודדים מ-29 מדינות שונות. 
 
לדברי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: "תלמידנו זכו להישגים מרשימים שמוכיחים שוב את המצוינות שלהם ומביאים כבוד לארצם. נמשיך להשקיע בחינוך המדעי שמביא גאווה לישראל. מדעי כדור הארץ הוא תחום שצובר תאוצה, חשיבותו עולה, ולכן נמשיך להשקיע בבניית העתודה המדעית של ישראל גם בתחום זה".
 
המשלחת הישראלית מנתה ארבעה משתתפים: רותם מוטרו מתיכון למדעים בלוד; רותם מור מהתיכון הדמוקרטי בקריית אונו; אמיר צור מתיכון רמות ים בעמק חפר; ואיתי עדן מהתיכון שליד האוניברסיטה בירושלים. כל ארבעת חברי הנבחרת לומדים במגמת מדעי כדה"א בהיקף 5 יח"ל בכיתה הארצית שמופעלת על ידי מכון דוידסון. 
 
התחרות כללה בחינת ידע עיוני וידע מעשי שנמשכו יומיים וכללו את כל תחומי מדעי כדור הארץ: גיאוספירה, הידרוספירה, אוקיינוגרפיה, אטמוספירה, מדעי החלל והפלנטות. השנה לראשונה, זכו כל ארבעת חברי הנבחרת הישראלית גם במדליית ארד אישית.
 
כל המשתתפים בתחרות נבחנו על מטלת חקר שדה שהתבצעה בצוותים בין-לאומיים. כל צוות "נזרק" לסביבה בלתי מוכרת במטרה לבצע תהליך חקר של תופעה מדעית מורכבת, החוצה את כל מערכות כדור הארץ. הצוות המורכב ממשתתפים ממדינות שונות שנפגש שם לראשונה וצריכים לגשר על מגבלות תרבות ושפה. התלמיד אמיר צור הוביל את הצוות לזכייה במדליית כסף. בפרויקט חקר נוסף, שהתקיים בצוותים בין-לאומיים ועסק במערכות כדור הארץ ויחסי הגומלין ביניהם, הובילה רותם מור את הצוות למדליית זהב ואיתי עדן הוביל את הצוות למדליית כסף. 
 
את המשלחת הכינו פרופ' ניר אוריון ממכון ויצמן ושני מורים של מדעי כדה"א: רון בן שלום ממכון דוידסון לחינוך מדעי והמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע וד"ר יוסי גודוביץ' מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.