חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

כיצד מתמודד מרכז החלל של נאס"א עם הוריקן אירמה?

טל ענבר
12.09.2017
מבט מהחלל על הוריקן אירמה: צולם מתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA
מבט מהחלל על הוריקן אירמה: צולם מתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA
 
בימים האחרונים העולם עקב בחרדה באחת מתופעות הטבע האימתניות ביותר – אך בו בזמן גם אחת היפות והמרשימות – סופת ההוריקן "אירמה", זמן לא רב לאחר שהוריקן הארווי היכה בדרום מזרח טקסס. תמונות הסופה כפי שהיא נראית מן החלל באמצעות לווייני צילום או תחנת החלל הבינלאומית, מסייעות לראות את ההיקף של אירמה, שהיא נכון להיום ההוריקן החזק ביותר שנמדד אי פעם באוקיינוס האטלנטי. עד שהגיעה הסופה למרכז שיגור הטילים נאס"א בפלורידה, היא נחלשה אך בד בבד, סיכנה את המרכז והצריכה היערכות מתאימה. 
 
מרכז החלל על שם קנדי נמצא בדיוק בנתיב שבו נעים הוריקנים רבים. רוחות במהירויות של מאות קילומטרים בשעה, יחד עם כמויות עצומות של מים מגשמי הזעף שהסופה מביאה עמה, לא מאפשרים למרכז לתפקד – ובוודאי שלא משוגרים ממנו טילים אל החלל ולא מונחתים משגרי לוויינים. אבל כיצד מגנים מפני איתני הטבע על הציוד העדין והיקר המצוי באתר הענק של נאס"א? תושבים בכל האיזור שאירמה הציפה נדרשו להתפנות מבתיהם, אבל מה קורה במרכז החלל העצום של ארה"ב?
 

מחסן בגובה 52 קומות

 
רוב עובדי נאס"א מפונים אמנם מהמרכז. אך צוותים שעבודתם קריטית, כמו אנשי מרכז הבקרה המעניקים תמיכה לתחנת החלל הבינלאומית, מסתגרים בעבודה עד יעבור זעם, עם מיטות מתקפלות, גנרטור, ומקלחת אחת ל- 120 איש. 
 
הדאגה האמיתית היא לציוד הרגיש שבמרכז קנדי, כי הוא לא בדיוק אוסף החפצים שאפשר לדחוף לבוידעם. מדובר בחלליות, משגרים, כלי הרכב הגדולים המשמשים לשינוע משגרים, טילים הממתינים לשיגור ועוד ציוד עדין. כדי להגן על כל אלה, עובדי מרכז החלל נושאים עיניהם אל בניין ההרכבה של הטילים (VAB), שנבנה עוד ב-1966 על מנת לאפשר מקום סגור ומוגן להרכבת משגרי "סאטורן 5" הענקיים שנשאו אסטרונאוטים לירח בימי תכנית אפולו. בניין אדיר זה, בגובה 52 קומות, תוכנן ונבנה על מנת שיעמוד גם בהוריקן בעוצמה 5 – הגבוהה ביותר – החולף ממש מעליו. גודלו מאפשר לאנשי נאס"א לפנות לתוכו מבנים גדולים ובעת הוריקן חלקו החיצוני של המבנה סופג נזקים אך פנים המבנה לא ניזוק. 
 
 
נזקי בניין ההרכבה (VAB) לאחר הוריקן פרנסס (2004). נאס
 
 
מה שנותר חשוף לסערה אלה כני השיגור הפזורים באתר השיגור. אלה אינם ניידים כמובן, והם סופגים את מלוא עוצמת הרוח, הגשם והחפצים המעופפים באוויר בשל הסופה. נזקים נגרמים גם למרכז המבקרים, שהושבת אף הוא בעקבות הסופה. לא פעם ולא פעמיים בעת סופות הוריקן, הוטחו אל הקרקע טילים ומשגרי חלל שונים הניצבים בו לראווה, תוך שנגרם להם נזק רב. נאס"א עדיין מעריכה את הנזקים נכון לאתמול (שני), עדכנה כי המעבורת אטלנטיס ו"גן הטילים" שבמרכז המבקרים, נותרו ללא נזק משמעותי.
 
מובן שסופות הוריקן (או אפילו מטחי גשם ורוחות חלשות יותר) אינן מאפשרות לשגר ממרכז החלל קנדי, ולאחר שוך הסערה מתחילים צוותים ייעודיים בסקר מלא של כל תשתיות האתר – עד לחזרתו לכשירות מבצעית. פעילויות אלה עלולות לעקב שיגורים ומשימות חלל שונות.
למרבה המזל, סופת ההוריקן אירמה לא עברה ישירות מעל מרכז החלל, והנזקים שנגרמו הם בעיקר תוצאה של כמויות מים עצומות. בשלב זה מתחילים אנשי נאס"א בהערכות הנזקים ובתיקונם - עד לסופה הבאה.
 
 
נזקי הוריקן מתיו (2016) במרכז החלל קנדי. נכון להיום מרכז המבקרים נותר ללא פגעים משמעותיים | צילום: NASA
נזקי בניין ההרכבה (VAB) לאחר הוריקן פרנסס (2004). נאס