חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ייצור לוויינים בקצב מסחרר ישנה את פני תעשיית החלל

החל מפריסת מערך לוויינים להעברת אינטרנט גלובלי ועד ביזור והוזלת מערכות לווייניות- התכנית של One Web ו- Airbus היא יותר מעוד מפעל. היא אבן דרך במהפכה

טל ענבר
29.06.2017
הייצור הסדרתי של הלוויינים הזעירים נועד בשלב ראשון לאפשר מערך גלובלי של אינטרנט בפס רחב
הייצור הסדרתי של הלוויינים הזעירים נועד בשלב ראשון לאפשר מערך גלובלי של אינטרנט בפס רחב
 
חברת One Web, המתכננת הצבת מערך ענק של 900 לוויינים במסלול סביב כדור הארץ, לשם העברת אינטרנט בפס רחב לכל נקודה על פני הגלובוס, חנכה ביחד עם שותפתה למיזם, חברת Airbus האירופית, את מפעל הלוויינים הראשון שלה. מפעל זה הוקם בטולוז, והוא עומד ליצר את הלוויינים הראשונים של החברה, לשם שיגורם לחלל לבדיקות והוכחת התכנון. הכוונה לשגר את עשרת הלוויינים הראשונים במהלך שנת 2019.
 
המפעל העיקרי של החברה יוקם בסמוך למרכז החלל קנדי, שבפלורידה, ארה"ב. במפעל המרכזי בארה"ב ייוצרו לוויינים בקצב מסחרר של מספר לוויינים ביום – הישג חסר תקדים בתעשיית החלל, בה נבנים לוויינים בקצב איטי מאוד, הנמדד בחודשים ארוכים עד מספר שנים ללוויין.
 
הקמת המפעל מהווה ציון דרך במגמה חדשנית בתחום החלל- מזעור וביזור. במקום המבנה המקובל של לוויין גדול הכולל את כל המערכות לביצוע המשימה, השאיפה היא לתכנן מערכות לוויינים רבים וקטנים, שכל אחד מהם יקבל חלק שונה במשימה הכוללת. במידה מסוימת, הדבר דומה למעבר מעבודה על מחשב אישי, הכולל מספר מצומצם של תוכנות בשל החומרה המוגבלת, לעבודה על מחשב עם חיבור לאינטרנט וגישה לאינספור תוכנות הנמצאות ב"ענן", כלומר במגוון שרתים מחוברים.
 
משמעות המגמה הזו היא לא פחות ממהפכה, שלא רק תקצר את פרק הזמן בין שלב הרעיון לבין שיגור הלוויין והפעלתו בחלל, אלא תתרום באופן משמעותי לתחום מחקר החלל ויכולת התעשייה להתחדש ברכיבים ומערכות.
 
חברת One Web הודיעה כי כשתחל בשיגורים המבצעיים של הלוויינים, היא מתכננת לשגר לחלל מספר לוויינים בכל שלושה שבועות. הלוויינים יעברו מאתר הבנייה אל אתר השיגור מרחק של קילומטרים ספורים. גם בעת השיגור, ייעשה שימוש בחידושים שהנהיגה חברת ספייס אקס, ובהם שימוש חוזר בשלב הראשון של משגריה – הדבר יחסוך לא רק כסף, אלא גם זמן – משך הזמן בין שיגור לשיגור שתוכל לספק החברה ילך ויקטן.
 
המהלכים של חברת One Web הם חלק מסדרת המהפכות המתרחשות בשנים האחרונות בתעשיית החלל, אשר זכו לשם New Space: חברות חלל חדשות במגזר הפרטי החולשות על עוד ועוד תחומים – מפיתוח מערכות לוויינים ועד בנייה ותפעול של משגרים חדשים – והכל ברוח יזמית חדשה השאובה מעולמות קרובים כמו חברות ההזנק (סטאט אפ) באינטרנט.
תגיות: