חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מנגנון אנטיקיתרה- המחשב העתיק בעולם

בר חיון
17.05.2017
שרידי מנגנון אנטיקיתרה המוצגים במוזיאון אנטיקיתרה | צילום: Tilemahos Efthimiadis
שרידי מנגנון אנטיקיתרה המוצגים במוזיאון אנטיקיתרה | צילום: Tilemahos Efthimiadis
היום לפני 115 שנה התגלה מבין שרידי ספינת משא סמוך לאי היווני אנטיקיתרה, מעין סלע ברונזה עם גלגלי שיניים. במבט ראשון, מבין פסלים רבים ועבודות אמנות מרשימות, הוא נראה כאחד הפריטים הפחות מרשימים שחולצו מהספינה הרומאית, שבשנת 70 לספירה עשתה את דרכה מאנטוליה לאיטליה וטבעה בדרך. אך במבט נוסף ניתן היה להבחין כבר אז, בשנת 1902, כי מדובר במנגנון מורכב הכולל עשרות חלקיקים. ברבות השנים, המנגנון התגלה כמחשב אנלוגי עתיק, אלא שאיש עדיין לא ידע לשם מה בדיוק הוא נועד. בשנים האחרונות, המנגנון שזכה לשם "מנגנון אנטיקיתרה", זוהה כמערכת אסטרונומיה תצפיתית, שנועדה לנבא בטווח של מאות שנים בעתיד את מיקום גרמי השמים. היום גוגל הקדישה אף לו את הדודל היומי באתר הבית שלה. 
 
המנגנון פותח ויוצר על ידי היוונים, ככל הנראה בשנת 150 לפני הספירה. ידוע שהוא לא היה המכונה היחידה באותה תקופה שנועדה לחשב את תנועת גרמי השמים, ואולם מערכת כזו מורכבת טרם נמצאה עד לשלהי ימי הביניים, עם המצאת השעונים המכניים הראשונים. 
 
חוקרים גילו שמנגנון אנטיקיתרה יכול לנבא לא רק את תנועת כוכבי הלכת ומועדי ליקויי חמה וליקויי ירח, אלא גם את השעות המדויקות שבהן הליקויים יחולו ואפילו לחזות את הכיוון שממנו הצל יסתיר את הירח או השמש.
 
הפאנל הקדמי של המנגנון, בשחזור משנת 2007 | צילום: Mogi Vicentini
הפאנל הקדמי של המנגנון, בשחזור משנת 2007 | צילום: Mogi Vicentini
 
 

ליקוי ירח כיתרון אסטרטגי

 
 
יש להבין כי האתגרים המדעיים שעמדו בפני מתכנני המנגנון היו רבים. מסלולו המורכב של הירח הוא דוגמה מאלפת. כיום אנו יודעים, למשל, שהירח סובב סביב כדור הארץ במסלול אליפטי ולא עגול. זה אומר שהוא נע מהר יותר כשהוא הכי קרוב לכדור הארץ ולאט יותר, כאשר הוא רחוק. ולא רק זאת, אלא שאפילו המסלול האליפטי הזה משתנה מדי 9 שנים. כלל לא מובן מאיליו שהקדמונים הצליחו להתגבר על אתגר שכזה אבל מתכנני המנגנון הצליחו לעשות זאת. הם בנו מערכת גלגלי שיניים שנעה במהירויות משתנות ובכך לוקחת בחשבון אפילו את הסטיות המחזורית העדינות הללו.
 
למנגנון היו כמובן גם אפליקציות מעשיות שונות. כיום משערים, למשל, שליקוי ירח הביא לאסון עבור הצי האתונאי במלחמה נגד ספרטה בשנת 413. 130 ספינות מלחמה צרו על נמל סירקוזה בסיציליה אך תקיפתם עוכבה בעקבות ליקוי ירח מפתיע, ב- 27 באוגוסט. בעקבות העיכוב, האויב התקיף והצי האתונאי איבד חצי מספינותיו. קל להבין, אם כן, שהיוונים חיפשו דרכים לחזות את ליקויי המאורות. 
 
ואולם, קשה לשער שמנגנון אנטיקיתרה נוצר במקור ככלי פרקטי גרידא, לצורך השגת יתרון בשדה הקרב או לשם קביעת תאריכים לחגים דתיים. הדיוק המדעי בהתחשבות בסטיות הקלות שבגרמי השמים והשפעתם זה על זה, הוא ללא ספק תוצר של מחקר רב שנים שוודאי הניעה אותו פליאה וסקרנות מדעית רבה. 
 
 
צפו בהדמיה המשחזרת את המנגנון: