חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לוויין תלמידים ישראלי נוסף ישוגר בקרוב לחלל

7.03.2017
צילום: רועי גרינברג
צילום: רועי גרינברג
 
התלמידים הישראלים שואפים גבוה: לוויין התלמידים הזעיר "דוכיפת 2", מיזם של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ועיריית הרצליה, ישוגר ביום שלישי, ה- 18 באפריל 2017 בשעה 18:11 (שעון ישראל) לתחנת החלל הבין-לאומית עם נחיל של 28 לוויינים זעירים מהעולם. מטרת נחיל הלוויינים תהיה למפות את התרמוספֵרה, מיפוי שיסייע בין השאר בהעברת אותות GPS. דוכיפת 2 הוא לוויין התלמידים היחיד שישוגר, בעוד שאר הלוויינים נבנו בידי סטודנטים וחוקרים מהעולם. שיגורו אל תחנת החלל הבין-לאומית יעשה מ"קייפ קנוורל" בארה"ב על גבי משגר "אטלס-5", משם יועבר אל חלקה היפני של תחנת החלל ולאחר כחודש וחצי יישלח לחלל באמצעות זרוע רובוטית מיוחדת שיפעילו האסטרונאוטים.
 
לדברי שר המדע אופיר אקוניס, "דוכיפת 2 הוא לא רק מיזם חינוכי המקרב את החלל לבני נוער וסולל את הדרך לדור המחר, אלא גם מיזם מחקר בין-לאומי. שיגור הלוויין הוא צעד נוסף של המשרד לקידום החינוך לחלל, המחקר והמודעות הציבורית לנושא". 
 

80 תלמידים, 10 צוותים

 
דוכיפת 2 הוא הלוויין הזעיר השני שפיתחו תלמידים ישראלים - גודלו 10X10X22.7 ס"מ ומשקלו 1.8 ק"ג.  דוכיפת 1 שפיתחו תלמידים ישראלים ממרכז המדעים בהרצליה, שוגר ביוני 2014 ועודנו פעיל בחלל, הרבה מעבר להערכה המקורית. 
 
הלוויין ישוגר במסגרת מיזם QB50 של האיחוד האירופי יחד עם לוויינים שבנו סטודנטים מבלגיה, טורקיה, דרום אפריקה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת, דרום קוריאה ועוד.  מתוך 50 הקבוצות מהעולם שהחלו לעבוד על לוויינים, רק 28 עברו את הבדיקות הקפדניות של נאס"א, ובהן הקבוצה הישראלית. 
 
יותר מ-80 תלמידים (כ- 60% מתוכם בנות!) מאופקים, מירוחם, מעפרה, מחוּרה (הפזורה הבדואית) ומהרצליה – עמלו בשנתיים האחרונות על פיתוח דוכיפת 2. התלמידים עבדו בעשרה צוותים ולרשותם עמדו חדר נקי, מעבדת אלקטרוניקה ותחנת קרקע לתקשורת עם לוויינים. כל צוות היה אחראי על תחום אחר כגון בחינת המפרט הטכני, תכנות מערכת ההפעלה, פענוח נתוני הלוויין, בקרה, הנדסת מערכת ועוד. 
 
את התלמידים ליוו מהנדסים מהאקדמיה וממפעל מבת חלל בתעשייה האווירית. הלוויין עבר בהצלחה את הבדיקות שנעשו בחדר הנקי במפעל החלל של התעשייה האווירית: דימוי סביבת חלל, בדיקות סביבתיות כגון הרעדה, ובדיקות בתא וואקום שחשפו את הלוויין לריק ולטמפרטורות הקיצוניות בחלל. 
 
לדברי ד"ר מאיר אריאל, מנהל מרכז המדעים הרצליה, "מעבר לבגרות חמש יחידות במדעי ההנדסה, זכו בני הנוער במיזם להיות חלק מתכנון מעשי של פרויקט הנדסי, המתבצע בתנאים דומים לאלו שבתעשיות החלל בישראל ובעולם" .
 

hoopoe_logo.png

סמל המשימה של דוכיפת 2
סמל המשימה של דוכיפת 2
 
 
 
גודלם הזעיר של הלוויינים אינו עולה על קרטון חלב ולכן גם עלותם נמוכה יחסית. במסגרת המיזם יחקור נחיל הלוויינים את שכבת התרמוספֵרה התחתונה מגובה 415 ק"מ ומטה במסלול של שנה סביב כדור הארץ. דוכיפת 2 מצויד במערכת בקרה מתוחכמת המכוונת את הלוויין בחלל כדי לאפשר לציוד המדעי המותקן עליו לבצע מדידות מדויקות. מערכת זו מסוגלת גם להקטין את החיכוך של הלוויין עם חלקיקי האטמוספֵרה ובכך מאריכה את זמן החיים שלו במסלול.
 
לתרמוספֵרה חשיבות רבה בתעבורת אותות GPS וגלי רדיו לטווחים ארוכים על פני כדור הארץ. הנתונים יועברו לתחנת הקרקע במרכז המדעים הרצליה, שם יפענחו אותם התלמידים, ולמִנהלת המיזם ולתחנות קרקע של קבוצות נוספות בעולם. כעבור שנה צפויים הלוויינים להנמיך טוס, להתלהט ולהתפרק באטמוספֵרה בגובה 90 ק"מ מעל פני האדמה.
 
ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר "הפרויקטים של דוכיפת 1 ודוכיפת 2 והשיגור הקרוב הם הישג אדיר בכל קנה מידה ומעידים הן על הצלחת ההשקעה העירונית הגבוהה שלנו בחינוך בכלל ובחינוך המדעי בפרט, הן על הרמה הגבוהה של בני הנוער בהרצליה. אין לי ספק כי בכך אנו תורמים לקידום עתידה הטכנולוגי והמדעי של המדינה".