חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

דור רביעי באנטרקטיקה

הדור הרביעי של טכנולוגיית תקשורת סלולרית מגיע לאנטרקטיקה בזכות מיזם ישראלי, נובלסאט

9.02.2017
קצינים בחיל האוויר האמריקאי בודקים טלפון סלולרי באנטרקטיקה | צילום אילוסטרציה: U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Robert Tingle
קצינים בחיל האוויר האמריקאי בודקים טלפון סלולרי באנטרקטיקה | צילום אילוסטרציה: U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Robert Tingle
 
 
לאחרונה השיקה חברת "טלפוניקה" הארגנטינאית את הרשת האינטרנטית הסלולרית מהדור הרביעי (4G) הראשונה באנטרקטיקה. הרשת הסלולרית נתמכת על ידי לוויינים חדשניים של חברת NovelSat (נובלסאט) הישראלית.
 
רשת האינטרנט מסופקת לבסיס מרמביו, מתקן מחקר ארגנטינאי זמני שנמצא באנטרקטיקה. הדרך המעשית היחידה לתקשורת נתונים באנטרקטיקה, האזור המרוחק ביותר על כדור הארץ, היא על ידי רשת לוויינים. בשל האתגריים הייחודיים באנטרקטיקה, בחרה חברת "טלפוניקה" לעבוד עם מודמים של חברת נובלסאט. הפתרון המתקדם של נובלסאט מאפשר נפח נתונים גבוה ושירותי 4G לשוהים בבסיס מרמביו, ורשת יציבה ואמינה יותר מהפתרונות הקודמים. אם בעבר אפשר היה לגלוש במהירות של 1.5 מגה-בייט בשנייה באנטרקטיקה, הודות לפתרון החדש אפשר לגלוש במהירות של 20 מגה בייט לשנייה.
 
נובלסאט, חברה ישראלית המספקת ציוד תקשורת לווייני, היא מהחברות המובילות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית ואחת מהמיזמים המקבלים תמיכה מסוכנות החלל הישראלית במסגרת חממה ייחודית שהוקמה בשיתוף התעשייה האווירית לישראל. לאחר ההשקה באנטרקטיקה, הפתרונות של נובלסאט נמצאים כיום בכל אחת מהיבשות בעולם.
 
 

צמיחת תחום חדש

 
 
לפני שנתיים בעקבות תקציב משמעותי שקיבלה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לתכנית חלל אזרחית, פועלת הסוכנות לקידום יכולות תעשיית החלל בישראל והגדלת היקפי פעילותה, בדגש על סטארט אפים. לצורך כך הקצתה סוכנות החלל הישראלית כ-25% מתקציביה לתמיכה בפיתוח מוצרים וטכנולוגיות בתעשיות קטנות בדגש על מזעור ומרכיבים ללווייני תקשורת, אך גם למגוון רחב של יישומים נוספים. בשל ייחודיות פיתוח רכיבים לחלל, גובה התמיכה הממשלתית במיזמים אלה הוא בין הגבוהים בתקציב הממשלה. עד כה תמכה הסוכנות ב-10 מיזמים, נובלסאט ביניהם, ומתכוננת להמשיך ולתמוך בגופים נוספים בשנה הבאה. החממה שהוקמה בשיתוף התעשייה האווירית לישראל היא צד משלים נוסף לתכנית זו ומטרתה להוציא לפועל את התמיכה של הסוכנות במתן סיוע מעשי. 
 
לדברי יו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע פרופ' יצחק בן-ישראל, "מדינת ישראל ידועה בעולם כ'אומת הסטארט-אפ' עקב הריכוז הגדול של חדשנות בכלכלתה. עם זאת, עד לפני שנתיים לא היו כאן סטארט-אפים בתחום החלל. בעקבות החלטת הממשלה להשקיע סכום משמעותי בתכנית חלל אזרחית בישראל, החלה סוכנות החלל הישראלית לקדם ולהצמיח את התעשייה הזו בתחומים בהם יש לישראל יתרון יחסי, כמו למשל מזעור הלוויינים ומרכיביהם, המאפשר הורדת עלויות,  כולל השיגור, להארכת זמן השהייה בחלל וכו'. מספרם של הסטארט-אפים החדשים בתחום החלל הולך וגדל משנה לשנה – ואנו עדים לצמיחת תחום חדש בכלכלת ישראל".