סקרני חלל
מושגי חלל

קרל סייגן

news Image
קרל סייגן | NASA

חיפוש חיים בחלל החיצון הוא נושא שמרתק ילדים ומבוגרים כאחד. קרל סייגן, יהודי-אמריקאי, אשר עבד כמדען, חוקר, סופר ומרצה ידע לשלב בין הדמיון ובין המדע באופן מפוקח ומעשי ובעצם הביא אותנו למחוזות חדשים בכל הנוגע לתפיסת החיים ולחיפוש חיים בחלל החיצון. משפטו על הדמיון ממחיש את תפיסתו באופן מובהק:

"Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere." ובתרגום חופשי: "הדמיון לא אחת לוקח אותנו לעולמות שאינם קיימים אך בלעדיו לא היינו מגיעים רחוק!"

פועלו המפורסם ביותר הוא סדרת הטלוויזיה "קוסמוס", שאותה כתב והגיש. היא הוקרנה במדינות רבות, כולל בישראל, והביאה לתודעת הקהל הרחב את נושא היקום ואפשרות קיומם של חיים אחרים בו. בנוסף היה מעורב סייגן בפרויקטים מדעיים רבים, בהם שליחת גשושיות לחלל, פרויקט SETI ועוד. קרל סייגן למד תחילה פיזיקה, השלים דוקטורט באסטרונומיה ובאסטרו-פיזיקה ולאחר מכן הרצה בתחומים אלה באוניברסיטת הרווארד. בהמשך, בשנות ה-50 של המאה ה-20, עבד כיועץ עבור סוכנות החלל של ארה"ב, נאס"א. הוא היה מעורב בפרויקטים רבים בתחום חקר החלל, בהם שיגור הגשושית מארינר לכוכב הלכת נוגה, תכנית ווייקינג לכוכב הלכת מאדים ושיגור גשושיות וויאג'ר, שיצאו אל מחוץ למערכת השמש. סייגן גם כתב את הספר "קונטקט", שעובד בהמשך לסרט קולנוע בכיכובה של השחקנית ג'ודי פוסטר.