חינוך לחלל
עשו זאת בעצמכם

קבוצות כוכבים: איפה אנחנו נמצאים?

תחום
מערכת השמש והיקום
עבור מי
תלמידי יסודי
חטיבת ביניים
משך פעילות
15 דקות
activity Image
היקום הוא עצום. האם אפשר לעשות סדר בכל הכוכבים שבשמיים?

קשה לדמיין עד כמה היקום שלנו רחב וגדול. אמנם יש בו גלקסיות אדירות וכוכבים לרוב אבל היקום גדול עד כדי כך, שרובו הוא חלל ריק.

אנחנו חיים על כוכב הלכת ארץ, אחד משמונה כוכבי לכת במערכת השמש. השמש היא כוכב אחד מבין כמאתיים מיליארד כוכבים בגלקסית שביל החלב. כדי לדבר על הגודל והממדים של היקום, האסטרונומים משתמשים ביחידה מרחק הנקראת "שנת אור". זהו המרחק שהאור עובר במשך שנה אחת. מהירות האור היא 300,000 ק"מ בשנייה ולכן המרחק שהוא עובר בשנה אחת הוא 9.5 טריליון קילומטר! אם היינו יכולים לנוע בכזו מהירות היינו מקיפים את כדור הארץ שבע פעמים וחצי בשניה אחת.

אחת הדרכים שבאמצעותן בני האדם התמצאו במפת השמיים, לחבר את נקודות הכוכבים לכדי צורות שונות כמו "עקרב" או "הדובה הגדולה". ואלה בדיוק קבוצות כוכבים שנקרין היום על הקיר בחדר. מוכנים?

אז מה עושים?

1. להלן שני קבצים להורדה: קבוצת כוכבים 1, וקבוצת כוכבים 2. הדפיסו את כרטיסי הכוכבים.
  2. אם אין לכם מדפסת, קחו גליל נייר טואלט, הצמידו אותו לנייר וציירו עיגולים על הדף באמצעות הגליל. לאחר מכן, העתיקו את קבוצות הכוכבים בעצמכם לתוך העיגולים שציירתם.
  3. הניחו את ההדפס על גבי חתיכת קלקר, קרטון או נייר קשיח, כדי להגן על משטח העבודה שלכם. לאחר מכן, באמצעות סיכה או קיסם שיניים, נקבו חורים בכל נקודה בתצורות הכוכבים.
  4. גזרו את העיגולים והדביקו אותם עם סרט ההדבקה לראש גליל נייר הטואלט.
  5. לבסוף, הדביקו את גליל נייר הטואלט למקור האור (הפנס). החשיכו את החדר והקרינו את תצורות הכוכבים שלכם על הקיר. עדיף בחדר בו יש קירות כהים.

איזו קבוצת כוכבים בחרת ליצור? צלמו והעלו לאינסטגרם, רק אל תשכחו לתייג אותנו:
#שבועהחללהישראלי
#planetanya2021