תחרות חקר החלל והאסטרונומיה

אב

תחרות חקר החלל היא חידון ארצי שמטרתו לעורר סקרנות וחשיפה לנושאים מדעיים וטכנולוגיים דרך תחומי החלל המרתקים.
שתף: 
בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון, שזכה בתחרות במקום הראשון בתחרות חקר החלל תשע"חבית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון, שזכה בתחרות במקום הראשון בתחרות חקר החלל תשע"ח

תחרות חקר החלל, אשר מנוהלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ובשיתוף משרד החינוך וקרן רמון, פתוחה לתלמידי בתי הספר היסודיים בכיתות ד' עד ו'. התחרות הראשונה התקיימה ב- 2014 והיא נועדה לעורר סקרנות וחשיפה לנושאים‏ מדעיים ‏וטכנולוגיים ‏בתחום ‏החלל וכן, לעודד את התלמידים ליצירתיות, חשיבה מערכתית, לעבודת צוות, מנהיגות ואחריות. כמו כן, המקומות הראשון והשני יְזכו את בית הספר בפרס יקר ערך.

General card

גמר תחרות חקר החלל תשע"ח
07.03.2018
שלב הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הרביעית לבתי הספר היסודיים התקיים אמש (6.3.18) בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים. קרוב ל-240 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר ולמקום הראשון הגיע בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון.
 
התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים משימת חלל בת ביצוע במערכת השמש.
 
התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:
  • התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
  • הסבירו את המכניקה של הנחתה בטוחה של גשושיות על גרמי שמיים שונים.
  • הפעילו תוכנת פלנטריום וזיהו תופעות אסטרונומיות.
  • והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.
  • במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL  שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL  ומשימתה להנחית חללית ישראלית ראשונה על הירח.
 
 
למקום הראשון, הגיע בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון וזכה בשובר בסך 6,000 שקל למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.
 
 
בית הספר יעקב כהן מקרית אונו הגיע למקום השני וזכה בשובר בסך 4,000 שקל למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית
 
 
למקום השלישי הגיע בית הספר צמח השדה מעלה אדומים
 
 
תעודת ציון לשבח לבית הספר אילן רמון, באר יעקב
 
 
תעודת ציון לשבח לבית הספר פלגים, קיבוץ הזורע
פתיחת תחרות חקר החלל והאסטרונומיה תשע"ח
05.09.2017
תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הרביעית, הידועה גם בשמה "חידון החלל", יוצאת לדרך. התחרות מתקיימת בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הטכנולוגיה והחלל, בשיתוף משרד החינוך, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף המדעים במזכירות הפדגוגית ובסיוע הקרן להנצחה ממלכתית לזכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל.
 
בחירת הזוכים תיעשה על ידי חבר השופטים החברים בוועדת הפרס, הכוללת אישים מתחומי המדעים -
והחינוך. לזוכים יוענקו פרסים ותעודות הוקרה שיחולקו במהלך אירוע הגמר.
 

הנושאים העיקריים של התחרות: 

התחרות תעסוק בחקר הירחים במערכת השמש תוך שימת דגש על הירח שלנו, וכן תכלול עיסוק במורשתו ובפועלו של טייס החלל אילן רמון ז"ל וחשיפה לפעילות החלל בישראל בעבר ובהווה.
תוכן התחרות יתאים לנושאים הנלמדים בתכנית הלימודים של כיתה ה' (מבנה מערכת השמש, ירחים, אמצעים לחקר החלל) ויאפשר העמקה והרחבה לתחומים משיקים ורחבים יותר מעולם החלל והאסטרונומיה אשר נבחרו בהלימה לתכנית הלימודים של שנת הלימודים תשע"ח.
 

הרשמה פרטים נוספים:

  • יש  להיכנס לאתר התחרות בקישור ולמלא את טופס ההרשמה. מספר הקבוצות המשתתפות בתחרות מוגבל – הקדימו להירשם!
  • הרישום ייעשה על-ידי מורה בבית הספר (או בעל תפקיד מקביל במוסד חינוך בלתי פורמאלי) ובהסכמת מנהל בית הספר.
  • את טופס ההרשמה יש להגיש עד לתאריך כ"ט באלול תשע"ז 20.9.17. מועמדות שתשלח לאחר התאריך הנ"ל לא תוגש לתחרות.
  • הקבוצה יכולה לכלול בין 4 ל- 20 תלמידים בכיתות ד'-ו. אנו ממליצים לגייס את מספר התלמידים המקסימלי לקבוצה.
  • לשאלות ולבירורים ניתן לפנות  לימית שמני, מס' טלפון 02-6755031. בנוסף, יופיע באתר התחרות פורום פעיל אשר ייתן מענה נוסף לשאלות ולהבהרות.
  • בתי ספר שלא יעברו את שלבי המיון השונים בתחרות יוכלו להמשיך ולפעול באופן עצמאי במשימות התואמות את הפעילות בשלבי התחרות הבאים.
 
 

שלבי התחרות:

 
אירוע פתיחה: 24.9.17
הרצאה וירטואלית להצגת מבנה התחרות ונושאיה. ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
 
 
שלב א': 22.10.17
חידון מקוון א-סינכרוני. החידון יכלול שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות  המשתתפות  בחידון משימת הכנה, אשר תכלול הגדרת תכנים ללימוד ממקורות מידע.
 
 
שלב ב': 26.11.17
משימת שיתוף הקהילה (בי"ס/שכונה) בפרויקט יצירתי. כלל הקהילה תוזמן להשתתף בפרויקט, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.
 
 
לקראת שלב ג'
הכנת מורים לחידון הסינכרוני תתקיים בתחילת דצמבר. מועד מדויק ייקבע בתיאום עם המורה המלווה.
הגשת משימת הכנה לשלב ג' עד 1.1.18
 
 
שלב ג': 8-11.1.18
חידון מקוון סינכרוני. במהלך החידון יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לנתח תצפיות שיבצעו לקראת החידון, ולגבש מהן תוצאות ותשובות. כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
 
 
חצי גמר: 5.2.18
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
 
 
אירוע הגמר: 6.3.18
אירוע סיום חגיגי. האירוע יתקיים בקמפוס המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים – 10 הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
 
גמר תחרות חקר החלל- תשע"ז
30.01.2017
קרוב ל-200 בתי-ספר וכ-3000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את תחרות חקר החלל והאסטרונומיה השלישית לבתי הספר היסודיים ועתה הגענו לשלב הגמר, שהתקיים ב- 29.1.17, בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים.
 
התלמידים השתתפו לאורך השנה במספר שלבים, בהם למדו, פתרו חידות ומשימות, השתתפו בחידון מקוון ובנו דגם. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים התחרו ביניהם במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל. הם הסבירו באמצעות חוקי ניוטון את המכניקה של תנועת גשושיות, השתמשו בחיישנים לבניית מודלים להסבר תופעות במערכת השמש, גילו בקיאות בטופוגרפיה של מאדים והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.
 
 
 
במהלך האירוע זכו הילדים לביקור האסטרונאוט הצרפתי ז'אן ז'אק פאבייר מסוכנות החלל הצרפתית CNES. האסטרונאוט, שהגיע לישראל בהזמנת סוכנות החלל הישראלית לרגל שבוע החלל 2017, שיתף את התלמידים בחוויותיו מטיסתו במעבורת החלל קולומביה ותכניות עתידיות להתיישבות אדם מחוץ לכדור הארץ. 
 
תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר יסודי אלספא מסכנין ולביה"ס אלונים מאור יהודה.
למקום השלישי הגיע בית הספר פסגות אשר מתמודד בתחרות זו השנה השלישית.
בית הספר ניר מקרית אונו הגיע למקום השני וזכה בשובר בסך 1,200 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית .
למקום הראשון הגיע בית הספר יחד מגבעת אלה וזכה בשובר בסך 1,800 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.
 
 
מקום ראשון, בית ספר יחד בגבעת אלה
 
 
מקום שני, בית ספר ניר מקריית אונו
 
 
 
מקום שלישי, בית ספר פסגות
 
 
האסטרונאוט הצרפתי ז'אן ז'אק פאבייר מסוכנות החלל הצרפתית CNES
 
 
ציון לשבח לבית הספר אלספא מסכנין
 
 
 
ציון לשבח לבית הספר אלונים מאור יהודה
 
 
עבודת צוות במהלך שלב הגמר
 
 
פתיחת תחרות חקר החלל והאסטרונומיה תשע"ז
08.09.2016

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והמרכז הישראלי למצוינות בחינוך שמחות להכריז על הפעלת תחרות ארצית נושאת פרסים בנושא "חקר החלל והאסטרונומיה" לתלמידי בתי הספר היסודיים בכיתות ד' עד ו'. 

 
התחרות מתקיימת זו השנה השלישית, בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הטכנולוגיה והחלל,
בשיתוף משרד החינוך, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף המדעים במזכירות הפדגוגית ובסיוע
הקרן להנצחה ממלכתית לזכרו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל.
 
בחירת הזוכים תיעשה על ידי חבר השופטים החברים בוועדת הפרס, הכוללת אישים מתחומי המדעים -
והחינוך. לזוכים יוענקו פרסים ותעודות הוקרה שיחולקו במהלך אירוע הגמר.
 
מטרות התחרות:
  • טיפוח סקרנות אצל התלמידים וחשיפתם לנושאים מדעיים וטכנולוגיים בתחום החלל.
  • עידוד התלמידים לחשיבה מסדר גבוה, ליצירתיות, ליכולת חשיבה מערכתית, לעבודת צוות, להתמודדות עם תהליך קבלת החלטות, לנקיטת יזמה, למנהיגות, לאחריות, להתמדה ולעמידה באתגרים.
  • הגברת המוטיבציה הלימודית של המשתתפים בתחרות.
  • המשך מורשתו הייחודית של אילן רמון אשר מהווה מודל וסמל של מצוינות, מנהיגות וערכיות שעל
  • פיהם אנו שואפים לחנך את תלמידינו.
 
 

שלבי התחרות:

 
תחרות חקר החלל והאסטרונומיה השלישית תיפתח באירוע חגיגי מקוון שיועבר בשידור חי לבתי הספר בשני מועדים: כ"ב באלול תשע"ו, 25.9.16, וכ"ג באלול תשע"ו 26.9.16.
 
האירוע מהווה שיחה חגיגית וחשיפה לתחרות, אינו מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתו. יחד עם זאת, ההשתתפות בו חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות. הזמנה מפורטת לאחד המועדים תישלח לנרשמים.
 
שלב ראשון
חידון מקוון א סינכרוני אשר יכיל שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה -
מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
 
שלב שני
חידון מקוון סינכרוני שבמהלכו יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולגבש מהן תוצאות ותשובות. לפני שלב זה יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס להתנסות אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
 
שלב שלישי
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
 
שלב הגמר
אירוע סיום חגיגי הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות, פתרון חידות ועוד. אירוע הסיום יתקיים במהלך שבוע החלל, ביום ראשון ב' בשבט תשע"ז, 29 בינואר 2017.
 
 

פרטים נוספים

 
הנושאים העיקריים של התחרות:
תוכן התחרות ישלב תכנים רלוונטיים מתכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה, וכן הרחבה לתחומים משיקים ורחבים יותר מעולם החלל והאסטרונומיה, אשר נבחרו בהלימה לתכנית הלימודים של שנת הלימודים תשע"ז ויאפשרו לתלמידים העמקה והרחבה. הכוונה מפורטת תפורסם באתר התחרות סמוך למועד פתיחתה. עבודת התלמידים תיעשה בקבוצה ותוך שיתוף פעולה עם אנשי הקהילה.
 
הפרסים לתלמידים הזוכים בתחרות:
המקומות הראשון והשני יְזכו את בית הספר בפרס יקר ערך. תעודות הערכה יוענקו לכל המשתתפים בגמר.
 
לאן לפנות לקבלת סיוע ולפרטים נוספים?
לשאלות ולבירורים ניתן לפנות לימית שמני, מס' טלפון 02-6755031 , דוא"ל: yamit@excellence.org.il
בנוסף לכך, יופיע בדף התחרות באתר פורום פעיל אשר ייתן מענה נוסף לשאלות ולהבהרות. 
 
כיצד נרשמים?
הירשמו באתר האינטרנט, הדקו חגורות, ובואו להמריא אִתנו למסע מרתק ומופלא בחלל.
 
לתשומת לבכם:
  • ההשתתפות בתחרות תיעשה על ידי הגשת מועמדות של קבוצת תלמידים בכיתות ד' ו' בלבד. לא תתאפשר השתתפות של תלמידים מכיתות ז'-ח', גם אם בית הספר הוא שמונה שנתי. 
  • הקבוצה יכולה לכלול עד 61 תלמידים, לא תתאפשר השתתפות של קבוצה גדולה יותר בשלב הגמר.
  • הרישום ייעשה על ידי מורה בבית הספר (או בעל תפקיד מקביל במוסד חינוך בלתי פורמאלי) ובהסכמת מנהל בית הספר.
  • את טופס ההרשמה יש להגיש עד לתאריך י"ח באלול תשע"ו, 21.9.16 . מועמדות שתשלח לאחר התאריך הנ"ל לא תוגש לתחרות.
  • שימו לב! מספר הקבוצות המשתתפות בתחרות מוגבל הקדימו להירשם!
 
 
נשמח לראותכם בין המשתתפים בפעילות מאתגרת זו.
 
גמר תחרות חקר החלל- תשע"ו
21.03.2016

ניסוי המסביר את הימצאות מים על מאדים והנחתת גשושית בנוגה בסימולטור- אלה שתיים מהמשימות המאתגרות איתן התמודדו תלמידים מרחבי הארץ בגמר תחרות חקר החלל והאסטרונומיה

 
 
תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הגיעה אמש לסיומה עם משתתפים מרחבי הארץ, שהתגברו על משימות מפתיעות. בשלב הגמר שהתקיים אמש, התלמידים נדרשו, בין השאר, להפעיל סימולטור טיסה ממוחשב כדי להנחית גשושית בסביבות כבידה שונות, כמו כוכבי הלכת מאדים ונוגה והאסטרואיד וסטה. כמו כן, הם תכננו ובצעו ניסוי חקר למציאת הקשר בין ריכוז המלח בתמיסה מימית לבין נקודת הקיפאון שלה, כדי להסביר הימצאות של מים נוזליים על המאדים. 
 
התחרות, אשר מנוהלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ובשיתוף משרד החינוך וקרן רמון, מתקיימת זו השנה השניה במטרה לעורר סקרנות וחשיפה לנושאים‏ מדעיים ‏וטכנולוגיים ‏בתחום ‏החלל וכן, לעודד את התלמידים ליצירתיות, חשיבה מערכתית, לעבודת צוות, מנהיגות ואחריות. קרוב ל- 200 בתי-ספר וכ- 3000 תלמידי כיתות ד' - ו' מכל רחבי הארץ החלו את התהליך ולגמר הגיעו עשרה בתי ספר. לאחר השלבים הראשונים, הכוללים הוכחת יכולת חשיבה מעמיקה והסקת מסקנות, עבודה בקבוצה והתחרות מול קבוצות אחרות בפיצוח חידות מורכבות, ובניית דגם הנבחן על פי קריטריונים קפדניים, שלב הגמר שהתקיים אמש מביא את התחרות לשיא. בין השאר, התלמידים השתמשו בספקטרוסקופ כדי לזהות מרחוק יסודות שונים בתוך להבה, כפי שאסטרונומים מזהים הרכב של כוכבים מרוחקים, וכן גילו בקיאות בהבדלים בין אסטרואידים, שביטים וכוכבי לכת ננסיים בתחרות "ראש בראש", שבחנה את היכרותם עם עצמים שונים במערכת השמש.
 
השנה, במקום הראשון זכה בית חינוך ירוק "דליות" מיקנעם עילית, במקום השני בית הספר ניל"ימישוב ניל"י, ובמקום השלישי בית הספר אלח'וארזמי מבאקה אלגרביה. המנצחים זכו בשוברים למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית (על סך 1,800 למקום הראשון ועל סך 1,200 למקום השני) וביקור במצפה הכוכבים בגבעתיים למקום השלישי. שני בתי ספר נוספים זכו לציון לשבח: ממ"ד בית חורון ויד המורה ירושלים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פתיחת תחרות חקר החלל והאסטרונומיה תשע"ו
26.11.2016
פתיחת חידון 2015
תחרות חקר החלל והאסטרונומיה השניה, הידועה גם בשמה "חידון החלל", יוצאת לדרך ותיפתח באירוע חגיגי ב- 3.12.15 שיועבר בשידור חי לבתי הספר. 
 
התחרות מחולקת לארבעה שלבים: 
 
שלב ראשון  
חידון מקוון א-סינכרוני אשר יכיל שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
 
 שלב שני 
חידון מקוון סינכרוני שבמהלכו יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולגבש מהן תוצאות ותשובות.
לפני שלב זה יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס להתנסות אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
 
שלב שלישי 
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
 
שלב הגמר  
אירוע סיום חגיגי – הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות, פתרון חידות ועוד. אירוע הסיום יתקיים ביום ראשון י' באדר ב' תשע"ו, 20 במרץ 2016.
 
 
על מנת להירשם מלאו את הטופס, הדקו חגורות, ובואו להמריא אִתנו למסע מרתק ומופלא בחלל…
לתשומת ליבכם: מספר הקבוצות המשתתפות בתחרות מוגבל – הקדימו להירשם!
 

שנה

2018