חינוך לחלל
arrow-left
תוכניות חינוך

אולימפיאדת החלל ע"ש רמון לבתי הספר היסודיים

תחרות חלל ארצית לתלמידי ד' - ו' בנושאים מדעיים וטכנולוגיים

lesson Image
בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון, שזכה בתחרות במקום הראשון בתחרות חקר החלל תשע"ח

אולימפיאדת החלל ע"ש רמון לבתי הספר היסודיים, אשר מנוהלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ובשיתוף משרד החינוך וקרן רמון, פתוחה לתלמידי בתי הספר היסודיים בכיתות ד' עד ו'. התחרות הראשונה התקיימה ב- 2014 (נקראה אז "תחרות חקר החלל") והיא נועדה לעורר סקרנות וחשיפה לנושאים‏ מדעיים ‏וטכנולוגיים ‏בתחום ‏החלל וכן, לעודד את התלמידים ליצירתיות, חשיבה מערכתית, לעבודת צוות, מנהיגות ואחריות. כמו כן, המקומות הראשון והשני יְזכו את בית הספר בפרס יקר ערך.

 

רישום למחזור תשפ"ד>>

לאתר התחרות>>

רישום למחזור תשפ"ד

עדכון (13.2.24): ההרשמה סגורה

 

בואו לקחת חלק בתחרות חדשנית ומעוררת השראה בתחום החלל: חוויית לימוד מרתקת המהווה הזדמנות לחשוף את התלמידים לטכנולוגיות חלל שונות, לחשיבה יזמית ולפתרון אתגרים פורצי דרך בתוכן מתקדם בתחום החקר ותעשיית החלל.


התחרות הינה לתלמידי היסודי בכיתות ד'-ו' ולחטיבות הביניים בכיתות ז'-ט' ותעסוק בנושא האסטרונומיה וחקר החלל בדגש על התיישבות במערכת השמש ותכנון כלי תחבורה שיסייע בהתיישבות בחלל.

השתלמות מורים בזום לתחרות לשנת תשפ"ד
מיועד למורי כיתות ד'-ט' המשתתפות באולימפיאדת החלל בלבד

מורים המשתתפים עם כיתותיהם באולימפיאדת החלל לשנת תשפ"ד מוזמנים להשתלמות מיוחדת במינה, שבה נעסוק במיומנויות הנדרשות מהתלמידים המשתתפים באולימפיאדת החלל וכיצד ניתן לקדם אותן. האתגרים שיינתנו לתלמידים במסגרת האולימפיאדה ידרשו מהם מיומנויות של פתרון בעיות, חשיבה מערכתית ומידול, חשיבה יצירתית, עבודת צוות, יזמות, אוריינות גלובלית, גמישות מחשבתית והכוונה עצמית. במשימות שיינתנו למורים במפגשי ההשתלמות הם יתנסו במיומנויות אלה וידונו ביישומן ברמת התלמיד וקידומן ברמת המורה.


בנוסף, יקבלו המורים הדרכה לגבי שימוש בכלי בינה מלאכותית מסוגים שונים במסגרת ההוראה, ללא צורך בידע קודם. ייעשו שימושים מגוונים ביכולות למידת מכונה ובינה מלאכותית. 

 

התוכנית מתחברת ליעדי משרד החינוך המוצגים במסמך תפיסת הלמידה המתחדשת ותורמת לקידום ושוויון הזדמנויות תוך קידום מצוינות אישית ומיצוי הפוטנציאל של כל תלמיד ותלמידה.

 

פרטים כלליים:

  • למי: מיועד למורים המלמדים בכתות ד'-ט', שמשתתפים באולימפיאדת החלל מטעם סוכנות החלל הישראלית - בלבד!
  • איפה: מדי יום שני, החל מ-5.2.24 בין השעות 19:15-16:00. שמונה מפגשים באופן מקוון בזום, סינכרוני וא-סינכרוני
  • השתתפות: התוכנית ללא תשלום אך מותנית בהרשמה מראש
  • היקף לימודים: 30 שעות

 

תכנים מרכזיים:

  • התיישבות במערכת השמש
  • המורה המנטור: הנחיית תלמידים בלמידה שיתופית מבוססת פרויקט
  • אוריינות בינה מלאכותית ושימושים בהוראה
  • פתרון בעיות בגישת חשיבה מיחשובית

 

מטרות ההשתלמות:

  • ליווי המורים המשתתפים באולימפיאדת החלל ברמת התוכן, המיומנויות והפדגוגיה
  • הקניית מושגים רלוונטיים מתחום החלל, חשיבה מיחשובית ובינה מלאכותית
  • הכשרת המורים בפרקטיקות להנחיית התלמידים במשימות התחרות (מורה כמנטור)
  • מודעות לדרכים לטיפוח מיומנויות תוך אישיות ובין אישיות במסגרת למידה מבוססת פרויקט מתחום החלל
  • רכישת פרקטיקות בהובלת תהליכי חקר ופתרון בעיות
  • הבנה כיצד בינה מלאכותית יכולה לקדם ידע, מיומנויות וערכים של הלומדים בתחומי המדעים בכלל וחקר החלל בפרט 
  • קידום מיומנויות של חשיבה מערכתית ומידול בעת חקר החלל

 

דרישות התוכנית:

  • נוכחות במפגשים
  • עבודת גמר
  • ציון עובר

*לעומדים בדרישות התוכנית תוענק תעודת סיום התוכנית "אולימפיאדת החלל" מטעם המרכז לפיתוח אישי ומקצועי בחינוך ובחברה, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב

 

מנחי ההשתלמות:

  • ד"ר גלעד שמיר: חוקר ויועץ חינוך, מרצה בהשתלמויות מורים בתחומי מדע וטכנולוגיה משנת 2016, מנהל פדוגוגי של תוכניות STEM ביניהם האולימפיאדה למדעים ומתמטיקה של עיריית רעננה, תוכנית "בינה מלאכותית לכולם" של עיריית נס ציונה ותוכנית קל"י של עיריית ראשל"צ. ד"ר שמיר חבר בוועדת בינה מלאכותית של משרד החינוך ומשמש כראש צוות מחקר בינה מלאכותית במינהל הטכנולוגי במשרד החינוך. כמו כן, כיהן כחבר בוועדת קידום מורי המדעים של עיריית באר שבע.
  • ד"ר איילת ויצמן: מרצה בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך בסמינר הקיבוצים ומובילת נתיב "טכנולוגיות המחר" המכשיר אנשי חינוך בתחום חינוך לחלל וטכנולוגיות חדשניות. בעלת תואר שלישי במדעים פלנטריים וניסיון של יותר מעשר שנים בהובלת השתלמויות מורים בתחום החינוך המדעי - טכנולוגי והחינוך לחלל.
מחזור תשפ"ב
-

בית הספר יסודי פלגים מקיבוץ הזורע זכה במקום הראשון בגמר אולימפיאדת החלל לבתי ספר יסודיים. הזוכים הוכרזו בסוף אירוע הגמר החגיגי של אולימפיאדת החלל לשנת תשפ"ב, שהתקיים ביום שלישי, ה-14.6.22, במרכז הישראלי למצוינות בירושלים.

 

בית הספר זכה עם פרויקט חקר האוקיינוס התת קרקעי של אירופה (אחד מ-79 הירחים של צדק). המשימה של המיזם שהגדירו התלמידים היא פיתוח פתרונות תקשורת באוקיינוסים תת קרחיים בחלל העמוק ובכדור הארץ, וחקר מעמיק של אזורים אוקייניים במערכת השמש אשר יאפשר סיכוי למציאת סימני חיים. את הפרויקט ליוותה המורה נעמית תבור.

 

באירוע הגמר המאוחד לתחרות לבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים השתתפו מאות תלמידים מ-20 בתי הספר שעלו לגמר (10 יסודיים ו-10 חט"ב), אשר הציגו את המיזמים שלהם לחבר השופטים, המורכב מבכירים בתעשיית החלל והאקדמיה ונציגי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. התלמידים זכו להציג את הפרויקטים גם ל-2 אסטרונאוטים: ד"ר קייטלין רובינס, אסטרונאוטית פעילה של נאס"א ואורחת הכבוד של האירוע, ואיתן סטיבה, שחזר לאחרונה ממשימתו בתחנת החלל הבינלאומית.

 

התלמידים שהשתתפו השנה באולימפיאדת החלל עברו חמישה שלבים, במהלכם התמודדו עם חידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולבנות דגם על פי קריטריונים קפדניים תוך למידה מעמיקה. בנוסף נדרשו לתכנן ולהציג מיזם עסקי בתחום החלל החדש, למתגו ולבנות דגם אב-טיפוס וירטואלי דיגיטאלי של מוצר פיזי. ההשתתפות בתוכנית אולימפיאדת החל מקנה לתלמידים מיומנויות רבות כולל: חקר מדעי, אסטרטגיות למידה, היכרות עם תעשיית החלל, התמודדות עם אתגרי ניהול עבודת צוות וזמן, פעילות קהילתית, פתרון קונפליקטים, מיומנות הטיעון, גמישות, הסתגלות, פרזנטציה, שפות, אחריות והתמדה.

 

ואלו הם הזוכים הגדולים של אולימפיאדת החלל ע"ש רמון לבתי הספר היסודיים:

  • מקום 1 - פלגים קיבוץ הזורע
  • מקום 2 - אילן רמון, באר יעקב
  • מקום 3 - רבקה גובר נהורה
  • אתגר הניווט לחלל - אופקים מרחביה
מחזור תשפ"א
-

בית חינוך שמעון פרס מראש העין הוא הזוכה במקום הראשון בגמר אולימפיאדת החלל ה-7 לבתי הספר היסודיים תשפ"א. למעלה מ-4000 תלמידים ותלמידות  השתתפו השנה באולימפיאדה והתבקשו לבנות מטען ייעודי שישלח על גבי הנחתת במשימת "בראשית 2". 

 

המשימה שבחר בית חינוך שמעון פרס מראש העין לחקור היתה נושא ההתיישבות האנושית בירח. לאור ההבנה שיש תנאים טובים יותר לחיים על הירח בתוך צינורות הלבה (הגנה מקרינה, מטאוריטים וטמפרטורה נוחה יותר) בנה ביה"ס מודל של ננו רובוטים אוטונומיים – חמישה מהם בהשראת עכבישים והשישי בצורת כדור. כל אחד מהרובוטים בעל חיישן אחר ובודק משהו אחר בצינורות הלבה.  לפי המודל המידע מועבר לשאר הרובוטים וביחד הם עובדים בשיתוף פעולה וממפים את המערה גם במפה וגם באיסוף מידע. 

ואלו הם הזוכים הגדולים של אולימפיאדת החלל ע"ש רמון לבתי הספר היסודיים:

  • במקום הראשון - בית חינוך שמעון פרס בראש העין.
  • במקום השני - בית ספר אילן רמון בבאר יעקב.
  • במקום השלישי - בית ספר דוד ילין כיתות ו'3 ו'4 בחיפה.
  • חביב הקהל - בית ספר חינוך גלילי במעלה לביא.

 

שר המדע והטכנולוגיה, ח״כ חילי טרופר: "תחושה נהדרת לקחת חלק באולימפיאדת החלל. גדל לנו לנגד העיניים דור צעיר של תלמידות ותלמידים מלאי מוטיבציה לחקר, ללמידה ולמצוינות. צפינו בעבודה מדהימה של התלמידים, שהתמודדו עם אתגרים חברתיים, טכנולוגיים ומדעיים במטרה להפוך את החיים שלנו לטובים ומשמעותיים יותר. בהיבט הזה - כולם זוכים. ההשתתפות בתחרות שכזו היא הדבר המשמעותי בתהליך שלנו ללמידה ולשאיפה למצויינות".

 

שי-לי שפיגלמן, מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה: "אולימפיאדת החלל, המתקיימת זו השנה השביעית, היא מימוש חזונה של רונה רמון ז"ל, שפעלה לחיבור הדור הצעיר לתחום החלל ולעורר בהם השראה לחלום הכי גדול ורחוק שאפשר. אני גאה באלפי התלמידים והתלמידות, מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים, על השתתפות, הסקרנות, היצירתיות ושיתוף הפעולה הקבוצתי. הדגמים המרשימים שהוצגו במהלך התחרות, הם ההוכחה שצומח כאן דור עתיד איכותי שימשיך לפתח את  המחקר, המדע ואת תעשיית החלל הישראלית ויהווה גאווה לאומית".

 

לזוכים במקומות הראשונים הוענק פרס כספי לפעילות השראה מעשירה וחוויתית. תלמידי בית הספר הזוכה, בית חינוך שמעון פרס מראש העין יוזמנו בקרוב למפגש עם שר המדע והטכנולוגיה מר חילי טרופר.  

 

216 בתי-ספר החלו את האולימפיאדה הארצית ולמעלה מ-4000 תלמידים ותלמידות השתתפו בתחרויות השונות במהלך השנה. 32 בתי ספר הגיעו לשלב חצי הגמר ו-  11 מתוכם העפילו לשלב לגמר הגדול שנערך היום. השנה עמדה האולימפיאדה בסימן "נחיתות על עולמות קטנים" בה התבקשו התלמידים לתכנן מטען ייעודי שישלח על גבי הנחתת בפרויקט "בראשית 2". במסגרת המשימה היה עליהם להגדיר מטרות חברתיות, טכנולוגיות מדעיות או אחרות של המשימה, לאפיין את המטען הייעודי שבאמצעותו תבוצע המשימה ולהכין דגם תלת ממדי דיגיטאלי. השנה, בפעם הראשונה, זכו התלמידים והתלמידות בליווי מנטורים מעמותת SpaceIL  שעזרו להם בתכנון המשימה. 

מחזור תש"ף
-

ברכות לבתי הספר שהעפילו לשלב חצי הגמר בתחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר יסודיים תש"ף.


בשלב השלישי של התחרות 55 בתי ספר מכל רחבי הארץ השתתפו בחידון מקוון סינכרוני, במהלכו התמודדו בשידור חי מול קבוצות אחרות. 27 מתוכם העפילו לשלב חצי הגמר!

 

בנוסף לידע הרב שלמדו התלמידים לקראת החידון, הם גם בנו מכשיר מדידה מדעי – מד אור– והפעילו אותו על מנת להבין את הקשר בין עוצמת האור לבין המרחק ממקור האור, אתגר לא פשוט בכלל.


בשלב הבא של התחרות מתבקשים התלמידים לבנות דגמים של גשושיות המתארים משימת חלל בת ביצוע במערכת השמש, עשר הקבוצות אשר יזכו במירב הנקודות בשלב זה יעלו לשלב הגמר. קבוצות אלו יביאו אִתן את הדגמים לאירוע הגמר, ותינתן להן ההזדמנות להציג אותם בפני חבר השופטים והקבוצות האחרות.

 

מחזור תשע"ט
-
גמר תחרות תשע"ט
גמר תחרות תשע"ט

שלב הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי הספר היסודיים התקיים בתאריך 26.3.19, י"ט באדר ב' תשע"ט בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים.


זו השנה החמישית בה מתקיימת התחרות לתלמידי בתי ספר היסודיים בכיתות ד'-ו'. 272 בתי-ספר וכ-5,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.


התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים את פני השטח של עצמים במערכת השמש.

 


שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:

  1. התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
  2. הפגינו בקיאות בטופוגרפיה של מאדים.
  3. ביצעו ניסוי חקר הקשור לתצפיות מדעיות עדכניות.
  4. פיענחו הרכב של חומרים באמצעות מידע ספקטרוסקופי.
  5. והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות.

במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL  שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL  ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.

המנצחים בתחרות:

  • תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר נילי זיכרון יעקב ולביה"ס דליות יוקנעם.
  • לבית הספר פרחי המדע רחובות הוענק ציון לשבח על בניית דגם מרשים מבחינה מדעית ועיצובית , הוא זכה בשובר בסך 1,600 ש"ח למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית .
  • בית הספר אילן רמון באר יעקב הגיע למקום השני וזכה בשובר בסך 2,700 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית .
  • למקום הראשון הגיע בית הספר דוד ילין חיפה וזכה בשובר בסך 4,000₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.
     
מחזור תשע"ח
-

שלב הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הרביעית לבתי הספר היסודיים התקיים אמש (6.3.18) בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים. קרוב ל-240 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר ולמקום הראשון הגיע בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון.

 

התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים משימת חלל בת ביצוע במערכת השמש.

 

התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:

  • התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
  • הסבירו את המכניקה של הנחתה בטוחה של גשושיות על גרמי שמיים שונים.
  • הפעילו תוכנת פלנטריום וזיהו תופעות אסטרונומיות.
  • והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.
  • במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL  שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL  ומשימתה להנחית חללית ישראלית ראשונה על הירח.

 

למקום הראשון, הגיע בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון וזכה בשובר בסך 6,000 שקל למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.

 

 

בית הספר יעקב כהן מקרית אונו הגיע למקום השני וזכה בשובר בסך 4,000 שקל למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית

 

 

למקום השלישי הגיע בית הספר צמח השדה מעלה אדומים

 

 

תעודת ציון לשבח לבית הספר אילן רמון, באר יעקב

 

 

תעודת ציון לשבח לבית הספר פלגים, קיבוץ הזורע

 

 

הנושאים העיקריים של התחרות: 

התחרות תעסוק בחקר הירחים במערכת השמש תוך שימת דגש על הירח שלנו, וכן תכלול עיסוק במורשתו ובפועלו של טייס החלל אילן רמון ז"ל וחשיפה לפעילות החלל בישראל בעבר ובהווה.

תוכן התחרות יתאים לנושאים הנלמדים בתכנית הלימודים של כיתה ה' (מבנה מערכת השמש, ירחים, אמצעים לחקר החלל) ויאפשר העמקה והרחבה לתחומים משיקים ורחבים יותר מעולם החלל והאסטרונומיה אשר נבחרו בהלימה לתכנית הלימודים של שנת הלימודים תשע"ח.

 

שלבי התחרות:

אירוע פתיחה: 24.9.17

הרצאה וירטואלית להצגת מבנה התחרות ונושאיה. ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.

 

שלב א': 22.10.17

חידון מקוון א-סינכרוני. החידון יכלול שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.

כשלב מקדים יקבלו הקבוצות  המשתתפות  בחידון משימת הכנה, אשר תכלול הגדרת תכנים ללימוד ממקורות מידע.

 

שלב ב': 26.11.17

משימת שיתוף הקהילה (בי"ס/שכונה) בפרויקט יצירתי. כלל הקהילה תוזמן להשתתף בפרויקט, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.

 

לקראת שלב ג'

הכנת מורים לחידון הסינכרוני תתקיים בתחילת דצמבר. מועד מדויק ייקבע בתיאום עם המורה המלווה.

הגשת משימת הכנה לשלב ג' עד 1.1.18

 

שלב ג': 8-11.1.18

חידון מקוון סינכרוני. במהלך החידון יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לנתח תצפיות שיבצעו לקראת החידון, ולגבש מהן תוצאות ותשובות. כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.

 

חצי גמר: 5.2.18

בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.

 

אירוע הגמר: 6.3.18

אירוע סיום חגיגי. האירוע יתקיים בקמפוס המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים – 10 הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.

מחזור תשע"ז
-
קרוב ל-200 בתי-ספר וכ-3000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את תחרות חקר החלל והאסטרונומיה השלישית לבתי הספר היסודיים ועתה הגענו לשלב הגמר, שהתקיים ב- 29.1.17, בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים.
 
התלמידים השתתפו לאורך השנה במספר שלבים, בהם למדו, פתרו חידות ומשימות, השתתפו בחידון מקוון ובנו דגם. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים התחרו ביניהם במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל. הם הסבירו באמצעות חוקי ניוטון את המכניקה של תנועת גשושיות, השתמשו בחיישנים לבניית מודלים להסבר תופעות במערכת השמש, גילו בקיאות בטופוגרפיה של מאדים והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.
 
 
 
במהלך האירוע זכו הילדים לביקור האסטרונאוט הצרפתי ז'אן ז'אק פאבייר מסוכנות החלל הצרפתית CNES. האסטרונאוט, שהגיע לישראל בהזמנת סוכנות החלל הישראלית לרגל שבוע החלל 2017, שיתף את התלמידים בחוויותיו מטיסתו במעבורת החלל קולומביה ותכניות עתידיות להתיישבות אדם מחוץ לכדור הארץ. 
 
תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר יסודי אלספא מסכנין ולביה"ס אלונים מאור יהודה.
למקום השלישי הגיע בית הספר פסגות אשר מתמודד בתחרות זו השנה השלישית.
בית הספר ניר מקרית אונו הגיע למקום השני וזכה בשובר בסך 1,200 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית .
למקום הראשון הגיע בית הספר יחד מגבעת אלה וזכה בשובר בסך 1,800 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

שלבי התחרות:

 
תחרות חקר החלל והאסטרונומיה השלישית תיפתח באירוע חגיגי מקוון שיועבר בשידור חי לבתי הספר בשני מועדים: כ"ב באלול תשע"ו, 25.9.16, וכ"ג באלול תשע"ו 26.9.16.
 
האירוע מהווה שיחה חגיגית וחשיפה לתחרות, אינו מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתו. יחד עם זאת, ההשתתפות בו חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות. הזמנה מפורטת לאחד המועדים תישלח לנרשמים.
 
שלב ראשון
חידון מקוון א סינכרוני אשר הכיל שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה - מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
 
שלב שני
חידון מקוון סינכרוני שבמהלכו התמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים נדרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולגבש מהן תוצאות ותשובות. לפני שלב זה קבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר מהווה בסיס להתנסות אותה נדרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
 
שלב שלישי
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, עמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר הצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
 
שלב הגמר
אירוע סיום חגיגי הקבוצות המתחרות מתחרות ביניהן בתחנות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות, פתרון חידות ועוד. אירוע הסיום במהלך שבוע החלל, ביום ראשון ב' בשבט תשע"ז, 29 בינואר 2017.
 
 

פרטים נוספים

 
הנושאים העיקריים של התחרות:
תוכן התחרות שילב תכנים רלוונטיים מתכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה, וכן הרחבה לתחומים משיקים ורחבים יותר מעולם החלל והאסטרונומיה, אשר נבחרו בהלימה לתכנית הלימודים של שנת הלימודים תשע"ז ויאפשרו לתלמידים העמקה והרחבה. הכוונה מפורטת תפורסם באתר התחרות סמוך למועד פתיחתה. עבודת התלמידים תיעשה בקבוצה ותוך שיתוף פעולה עם אנשי הקהילה.
 
הפרסים לתלמידים הזוכים בתחרות:
המקומות הראשון והשני זיכו את בית הספר בפרס יקר ערך. תעודות הערכה יוענקו לכל המשתתפים בגמר.
מחזור תשע"ו
-

ניסוי המסביר את הימצאות מים על מאדים והנחתת גשושית בנוגה בסימולטור- אלה שתיים מהמשימות המאתגרות איתן התמודדו תלמידים מרחבי הארץ בגמר תחרות חקר החלל והאסטרונומיה

 

 

תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הגיעה אמש לסיומה עם משתתפים מרחבי הארץ, שהתגברו על משימות מפתיעות. בשלב הגמר שהתקיים אמש, התלמידים נדרשו, בין השאר, להפעיל סימולטור טיסה ממוחשב כדי להנחית גשושית בסביבות כבידה שונות, כמו כוכבי הלכת מאדים ונוגה והאסטרואיד וסטה. כמו כן, הם תכננו ובצעו ניסוי חקר למציאת הקשר בין ריכוז המלח בתמיסה מימית לבין נקודת הקיפאון שלה, כדי להסביר הימצאות של מים נוזליים על המאדים. 

 

התחרות, אשר מנוהלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ובשיתוף משרד החינוך וקרן רמון, מתקיימת זו השנה השניה במטרה לעורר סקרנות וחשיפה לנושאים‏ מדעיים ‏וטכנולוגיים ‏בתחום ‏החלל וכן, לעודד את התלמידים ליצירתיות, חשיבה מערכתית, לעבודת צוות, מנהיגות ואחריות. קרוב ל- 200 בתי-ספר וכ- 3000 תלמידי כיתות ד' - ו' מכל רחבי הארץ החלו את התהליך ולגמר הגיעו עשרה בתי ספר. לאחר השלבים הראשונים, הכוללים הוכחת יכולת חשיבה מעמיקה והסקת מסקנות, עבודה בקבוצה והתחרות מול קבוצות אחרות בפיצוח חידות מורכבות, ובניית דגם הנבחן על פי קריטריונים קפדניים, שלב הגמר שהתקיים אמש מביא את התחרות לשיא. בין השאר, התלמידים השתמשו בספקטרוסקופ כדי לזהות מרחוק יסודות שונים בתוך להבה, כפי שאסטרונומים מזהים הרכב של כוכבים מרוחקים, וכן גילו בקיאות בהבדלים בין אסטרואידים, שביטים וכוכבי לכת ננסיים בתחרות "ראש בראש", שבחנה את היכרותם עם עצמים שונים במערכת השמש.

 

השנה, במקום הראשון זכה בית חינוך ירוק "דליות" מיקנעם עילית, במקום השני בית הספר ניל"ימישוב ניל"י, ובמקום השלישי בית הספר אלח'וארזמי מבאקה אלגרביה. המנצחים זכו בשוברים למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית (על סך 1,800 למקום הראשון ועל סך 1,200 למקום השני) וביקור במצפה הכוכבים בגבעתיים למקום השלישי. שני בתי ספר נוספים זכו לציון לשבח: ממ"ד בית חורון ויד המורה ירושלים.

 

התחרות חולקה לארבעה שלבים: 

 

שלב ראשון  

חידון מקוון א-סינכרוני אשר יכיל שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.

 

 שלב שני 

חידון מקוון סינכרוני שבמהלכו התמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולגבש מהן תוצאות ותשובות.

לפני שלב זה יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס להתנסות אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.

 

שלב שלישי 

בניית דגם. הקבוצות אשר העפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.

 

שלב הגמר  

אירוע סיום חגיגי – הקבוצות המתחרות נפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות, פתרון חידות ועוד. אירוע הסיום יתקיים ביום ראשון י' באדר ב' תשע"ו, 20 במרץ 2016.