אולימפיאדת רמון לחלל

אב

התחרות הארצית לזכרו של אילן רמון היא הזדמנות לתלמידי חטיבות הביניים להתמודד עם אתגרים מסקרנים מתחום החלל מדי שנה
שתף: 
רונה רמון באולימפיאדת רמון

לעיתים כל מה שדרוש הוא הדחיפה הראשונה, הגירוי הנכון, על מנת לשאוב תלמידים ומורים אל עולם ידע חדש ומרתק. תחום החלל הוא אכן כזה, בעיקר בשל הגיוון הנושאי האדיר שבו: שימוש בטכנולוגיות על גבול המדע הבדיוני, תופעות טבע שונות במרחבי היקום האדירים, היכרות עם כוכבי הלכת- כל אחד מאלה, בין השאר, הינו פיתיון פוטנציאלי עבור סקרנים מכל סוג. אחד הכלים היעילים שבאמצעותם ניתן לייצר מוטיבציה לצלול ליקום הידע הזה, הוא אולימפידת רמון, המיועדת לתלמידי חטיבת הביניים ברחבי הארץ (כיתות ז' - ט').

מטרת התחרות היא לטפח מצוינות מדעית- טכנולוגית. בתי ספר המשתתפים בתחרות מעניקים לתלמידיהם הזדמנות למידה לא שגרתית, בה עליהם להתמודד עם בעיה מתחום חקר החלל והיקום ולמצוא פיתרון יצירתי, מנומק ומבוסס, תוך פיתוח חשיבה איכותית וכמותית. במהלך גיבוש הפתרון של הבעיה הקבוצות מתייעצות עם מומחים, מאתרות חומרים רלוונטיים באינטרנט ועוד. אולימפיאדת רמון היא גם הזדמנות למורים לקבל כלים הנדרשים לדרכי הוראה מגוונות, מסקרנות ומעוררות מוטיבציה.

General card

פתיחת ההרשמה לשנת תשע"ח
05.09.2017
האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה בסימן "אסטרונומיה, חקר החלל והיקום"  לחטיבות הביניים יוצאת לדרך!
 
ההרשמה תימשך עד ה- 3.10.17. ניתן להירשם באמצעות מילוי פרטי הטופס באתר התחרות
 
לשאלות ולבירורים ניתן לפנות  לימית שמני, מס' טלפון 02-6755031. בנוסף לכך, יופיע באתר התחרות פורום פעיל אשר ייתן מענה נוסף לשאלות ולהבהרות.
 
שימו לב:
  • הקבוצה יכולה לכלול בין 4 ל- 20 תלמידים בכיתות ז'-ט'. אנו ממליצים לגייס את מספר התלמידים המקסימלי לקבוצה. מספר הקבוצות המשתתפות בתחרות מוגבל – הקדימו להירשם! 
  • הרישום ייעשה על-ידי מורה בבית הספר (או בעל תפקיד מקביל במוסד חינוך בלתי פורמלי) ובהסכמת מנהל בית הספר.
  • בתי ספר שלא יעברו את שלבי המיון השונים בתחרות יוכלו להמשיך ולפעול באופן עצמאי במשימות התואמות את הפעילות בשלבי התחרות הבאים. 
  • טופס הרשמה שיוגש אחרי 3.10.17 לא יתקבל לתחרות.
 
 

התחרות מחולקת למספר שלבים:

 
אירוע פתיחה: 15.10.17
הרצאה וירטואלית להצגת מבנה התחרות ונושאיה. ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
 
 
שלב א': 30.10.17
חידון מקוון א-סינכרוני . החידון יכלול שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות  המשתתפות  בחידון משימת הכנה, אשר תכלול הגדרת תכנים ללימוד ממקורות מידע.
 
 
שלב ב': 4.12.17
משימת שיתוף הקהילה (בי"ס/שכונה) בפרויקט מדע אזרחי (Citizen Science). כלל הקהילה תוזמן להשתתף בפרויקט מדע אזרחי, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.
 
 
הכנת מורים לשלב ג'
הכנת מורים לחידון הסינכרוני תתקיים לקראת אמצע דצמבר 2017. מועד מדויק יקבע בתיאום עם המורה המלווה. 
 
 
שלב ג': 22-25.1.18
חידון מקוון סינכרוני. במהלך החידון יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לנתח תצפיות שיבצעו לקראת החידון, ולגבש מהן תוצאות ותשובות. כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
 
חצי גמר: 19.2.18
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
 
 
אירוע הגמר: 14.3.18
אירוע סיום חגיגי. האירוע יתקיים בקמפוס המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים – 10 הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
 
 
 
גמר אולימפיאדת רמון תשע"ז
01.02.2017

אמש, באירוע השיא של התחרות הוכרזו המנצחים באולימפיאדת רמון: במקום הראשון, תיכון עירוני ה' מחיפה; במקום השני, תיכון עירוני ד' ע"ש אהרון קציר מתל אביב; במקום השלישי התיכון שליד האוניברסיטה מירושלים.

שלוש הקבוצות גברו על למעלה מ- 400 קבוצות אחרות שהחלו את התהליך בתחרות, 400 קבוצות שמנו סה"כ 4,200 תלמידים. מתוכן, 280 קבוצות מ- 84 יישובים עברו לשלב הבא ורק 24 קבוצות מתוכן עלו לגמר.

התלמידים והתלמידות התבקשו לבחור באחת מבין שתי משימות: חקר אסטרואידים והתמודדות עם פסולות חלל.

כיום כ- 170 מיליון גופי "פסולת" בגדלים שונים, החל מחלקים קטנים וברגים ועד לטילים שלמים, חגים בסביבת כדור הארץ. עם ריבוי שיגורים לחלל ותחילת עידן הטיסות הפרטיות לחלל יש צורך "לנקות" את סביבת כדור הארץ מפסולת חלל זו הכוללת שאריות לוויינים וניסויים שנערכו בחלל.

הקבוצה המנצחת מתיכון עירוני ה', חיפה, נכנסה לפירוט מרשים בנוגע לאתגר הניווט סביב כדו"א ותכנון תותח אלקטרו-מגנטי שישלח את הזבל לאנטרטיקה באמצעות הנעה באנרגיה חשמלית ובזבל החלל עצמו כדלק. הקבוצה פיתחה זרוע רובוטית ובנתה דגם ממשי שמדגים כיצד תאסף הפסולת.

המשימה השניה נגעה באסטרואידים. סביב כדור הארץ חגים למעלה מ- 1700 גופים המכונים אסטרואידים מסוכנים פוטנציאלית והחדשות הטובות הם שאין סכנת פגיעה בכדור הארץ ב 100 השנים הקרובות. אך מחקר על הרכבם וגודלם יאפשר לשנות את מסלולם בעתיד, להשתמש בחומרים הנדירים שיתגלו על פניהם, או להשתמש בממצאים על פני האסטרואידים כדי להתחקות אחר ההיסטוריה והיווצרות של מערכת השמש.

מטרתם של תלמידי התיכון שליד האוניברסיטה, ירושלים, היתה להגיע אל האסטרואיד HO3 2016, ולקחת ממנו דגימות על מנת ללמוד עליו עוד. התלמידים תכננו גשושית שתשוגר באמצעות Delta IV ותיכנס למסלול אליפטי סביב האסטרואיד. באמצעות מצלמות שיותקנו על הגשושית, התלמידים תכננו לסרוק את פני השטח וכך לדעת היכן לנחות ולהתחיל לאסוף דגימות. בתכנון המשימה התלמידים גם פירטו איזה ציוד יידרש, באיזו טכניקה הם ישתמשו כדי לאסוף את הדגימות וכיצד בדיוק יוחזרו הדגימות לכדור הארץ.

תלמידי תיכון עירוני ע"ש אהרון קציר מתל אביב, תכננו לחקור באמצעות גשושית את האסטרואיד HO3. הקבוצה תכננה באופן מפורט את הטכנולוגיות שבאמצעותן יאספו הדגימות, לרבות החיישנים השונים, אופן הכרייה והעברת החומר.

פתיחת ההרשמה לשנת תשע"ז
12.09.2016
האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה בסימן "אסטרונומיה, חקר החלל והיקום"  לחטיבות הביניים יוצאת לדרך!
 
התחרות מחולקת למספר שלבים:
 
שלב המוקדמות (ספטמבר-אוקטובר 2016)
חידון דו לשוני יועלה לאתר מוטנט בימים שלישי - רביעי, 27 - 28 בספטמבר 2016. ההשתתפות בחידון איננה מחייבת הרשמה מוקדמת.
בשלב זה, קבוצות תלמידים ומוריהם מחטיבות הביניים בארץ, מכל המחוזות ומכל המגזרים המעוניינים להשתתף בפעילות, יעסקו בחיפוש אחר תשובות לחידון ויחליטו מהו הפתרון הכיתתי שישלח כדף תשובה למרכז הארצי.
בתום הזמן המוקצב תאותרנה כ- 30 הקבוצות הטובות ביותר.
 
 
שלב חצי הגמר (נובמבר - דצמבר 2016):
עבודה על משימת חקר - שליחת משימה ל- 30 הקבוצות המצטיינות. הקבוצות יתבקשו לעבוד על המשימה במשך כשישה שבועות בהנחיית מוריהם, להציע פתרון מנומק ומובנה ולהציגו בפני ועדות שיפוט במרכזי אסטרונומיה שונים בארץ.
מבין הקבוצות המתחרות תבחרנה כ- 10 קבוצות שתעלנה לשלב הגמר.
 
 
שלב הגמר (דצמבר - ינואר 2017):
העמקה והרחבה - 10 הקבוצות יתבקשו לשפר את הפתרון המוצע על פי ההערות של ועדת השיפוט. בנוסף, עליהם להפיק בבית ספרם יום שיא בנושא אסטרונומיה וחקר החלל, בו יציגו את פתרון המשימה המשופר לפני תלמידי חט"ב. את יום השיא יש לתעד בסרטון.
הפתרון המשופר ותיעוד יום השיא יוצגו בפני ועדת שיפוט במכון ויצמן ותבחרנה הקבוצות הזוכות בשלושת המקומות הראשונים.
 
 
שלב מסכם (31 בינואר 2017):
טקס סיום. הטקס יכלול תערוכת תוצרים ודגמים של 10 הקבוצות שעלו לשלב הגמר, הרצאת מומחה בנושא האולימפיאדה, והצגת התהליך והתוצר על ידי 2 הקבוצות שדורגו במקומות הראשונים. הטקס יערך בהשתתפות נציגי משפחת רמון.
שלש הקבוצות הזוכות יקבלו המלצות מובנות להמשך פעילות בתחום חקר החלל ואסטרונומיה. 
 
 
גמר אולימפיאדת רמון תשע"ו
03.02.2016
תלמידות פלך,בית הספר התורני ניסויי לבנות בירושלים, שזכו במקום הראשוןתלמידות פלך,בית הספר התורני ניסויי לבנות בירושלים, שזכו במקום הראשון

אלפי תלמידים הפגינו מעוף במסגרת המשימות המאתגרות של אולימפיאדת החלל, שהגיעה הערב לשיאה עם טקס חלוקת הפרסים

 
אולימפיאדת רמון הגיעה לסיומה והפרס למקום הראשון הוענק לקבוצת פלך, בית הספר התורני ניסויי לבנות בירושלים, בהנחיית דוד פרל. הקבוצה גברה על 403 קבוצות אחרות, שכולן תכננו במשך כשלושה חודשים אינטנסיביים משימות אשר נועדו לחקור את ירחי צדק או את מחזוריותן של תופעות סולאריות בשמש. מעניין לציין כי מדי שנה, בעידוד משרד החינוך ומשרד המדע הטכנולוגיה והחלל, מספר התלמידות עולה ביחס לבנים וכן, קבוצת הזוכות היתה חלק מלמעלה מאלפיים תלמידות שהשתתפו השנה בתחרות, מתוך 4,419 תלמידים סך הכל. 
 
מנכ"ל משרד המדע הטכנולוגיה והחלל, פרץ וזאן אמר כי "כיום תחום החלל נוכח בחיי היומיום של כולנו, עם לוויינים המאפשרים אורח חיים שגרתי כמו ניווט, חיזוי מזג אוויר ועוד. אני יכול להבטיח שלצעירים כמוכם שיבחרו לעסוק בתחום, צפויים אתגרים רבים ומרתקים ואנו יכולים כיום רק לדמיין מה תהיינה משימות העתיד שתעסקו בהם". אורחי הכבוד של טקס הסיום, רונה רמון, מייסדת ונשיאת קרן רמון, סו-יאון, האסטרונאוטית הקוריאנית הראשונה בחלל, וגארט רייזמן, אסטרונאוט לשעבר וכיום מהנדס העובד בחברת ספייס-אקס, שמו דגש בדבריהם על החשיבות שבחקר החלל ועודדו את התלמידים להמשיך להסתקרן ולחקור. 
 
האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה, נפתחה השנה ב- 21 באוקטובר עם פרסום חידון שעליו הקבוצות המתחרות היו צריכות לענות תוך כיממה. לאחר מכן, על הקבוצות שענו נכונה הוטל לתכנן ולשכלל במשך כשלושה חודשים פיתרון יצירתי ומבוסס מדעית לבעיות ריאליות מתחום חקר החלל. השנה הוזמנו התלמידים לבחור מבין שני אתגרים מרכזיים. במשימה אחת היה על התלמידים לתכנן חללית אשר תשחרר מספר ננו-לוויינים לצד ירחי כוכב הלכת צדק, וזאת במטרה לנסות לגלות אם קיימים בהם חומרים אורגניים המעידים על קיומם של חיים חייזריים. במשימה השניה תכננו התלמידים משימת ננו-לוויינים אשר תתקרב לשמש במידת האפשר ותחקור תופעות שונות בה. לצורך כך, היה עליהם לבחור אסטרואיד שעתיד להתקרב לשמש ולהצמיד אליו את הננו-לוויינים, כך שיהנו מהגנתו. 
 
תלמידות פלך שזכו במקום הראשון, למשל, בחרו לשגר חללית-אם לעבר אסטרואיד 2007eb26, שם יהיה עליה לפזר על פני שטחו שני סוגי ננו-מעבדות לחקר השמש והאסטרואיד. פירוט המשימה של התלמידות  כולל את מבנה החללית, הטכנולוגיה שבאמצעותה יבוצעו המדידות השונות, ואפילו הסבר על שלל אמצעי הגנה מהתפרצויות שמש. 
 
בהתמודדות עם חיפוש חומרים אורגניים על פני ירחי צדק, הקבוצות המשתתפות בתחרות השתמשו בדמיון רב על מנת לפתח אמצעים שונים, ביניהם קידוח בשכבת הקרח שעל גבי הירח "אירופה", מצלמות היפרספקטרליות שאמורות לאתר עדויות לחלבונים ועוד. 
 
במקום השני זכו ויצו הדסים מאבן יהודה, בהנחיית עדי ניניו גרינברג, וביה"ס שרת מנתניה, בהנחיית דפנה הרשקוביץ. במקום השלישי זכו חט"ב מקיף, בין ג'אן, בהנחיית אסאלה גאנם, ומקיף ז' הקריה, אשדוד, בהנחיית גניה חייקין. לכל הזוכים הוענק כפרס, טלסקופ לצפיה בשמי הלילה.
 
פתיחת ההרשמה לשנת תשע"ו
19.10.2015
רונה רמון בטקס הסיום של אולימפיאדת רמון 2015רונה רמון בטקס הסיום של אולימפיאדת רמון 2015

האולימפיאדה המדעית הצעירה לזכרו של אילן רמון ז"ל וצוות קולומביה בנושא "חקר החלל והיקום", לבתי הספר בחטיבות הביניים, יוצאת לדרך! 

 
האולימפיאדה מחולקת לארבעה שלבים:
בשלב הראשון, החידון יעלה לאתר מוטנט המלווה את התחרות. החידון יעלה ביום ד', 21 באוקטובר 2015 בשעה 8:00. ניתן יהיה לשגר את התשובות הקבוצתיות עד יום המחרת: חמישי, 22 באוקטובר בשעה 17:00. מתוך המגישים יבחרו כשלושים קבוצות מצטיינות. 
 
בשלב השני, שיחול במשך נובמבר דצמבר 2015, על הקבוצות יוטל למצוא פתרון יצירתי, מנומק ומבוסס לבעיה ריאלית מתחום חקר החלל. כל קבוצה תציג במשך עשר דקות את הפיתרון שפיתחה בפני צוות שיפוט במחוז אליו היא משתייכת. בשלב זה ייבחרו כעשר קבוצות שיעפילו לשלב הבא. 
 
בשלב השלישי, שיחול בין דצמבר 2015 ל- ינואר 2016, על הקבוצות לשפר ולהעמיק את הפיתרון שהציעו ולהציגו בדרכים מגוונות (דגם, פוסטר ועוד). תוצרי הקבוצות ידורגו על ידי צוות השיפוט וייבחרו הקבוצות הזוכות בתחרות. 
 
השלב האחרון הוא כנס הסיום, שיערך ב- 1.2.16 במכון ויצמן למדע, הקבוצות המצטיינות יציגו את תוצריהן בתערוכה.
 
באתר המלווה את התחרות, ניתן למצוא רשימת מקורות, חידונים משנים קודמות, דוגמאות לעבודות תלמידים ועוד. 
 

שנה

2017