חינוך לחלל
arrow-left
תוכניות חינוך

תוכנית חקר דו-שנתית: חקר כדור הארץ באמצעות חישה מרחוק

ללוויין ונוס ששוגר באוגוסט 2017, גם פן חינוכי מיוחד במינו- תלמידי תיכון הלוקחים חלק באתגר המדעי. התוכנית החינוכית הייחודית נועדה לגיבוש ניסוי חדשני המבוסס על נתונים המגיעים מן הלוויין.

lesson Image
אירוע הסיום של תוכנית חקר כדור הארץ | צילום: עודד קרני, לע"מ
סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, בשיתוף עמותת תעשיידע, פיתחו תוכנית חינוכית שבמסגרתה תלמידי תיכון מבצעים מחקר באמצעות תמונות המופקות על ידי מצלמת החלל הייחודית של לווין ונוס. תוצאות הניסוי ישמשו להבנה טובה יותר של תופעות על פני כדור הארץ כגון: התפשטות מזיקים, זיהומי מים במאגרים, שרפות יער, זיהום ויובש צמחייה ועוד.
 
התוכנית מתקיימת לאורך שנתיים ,במסגרת כיתות י'-יא', בבית הספר, באקדמיה ובתעשייה. 
 

הזדמנות חינוכית יוצאת דופן

 
התוכנית החדשה היא הזדמנות ייחודית לתלמידים להיות חלק מן הקהילה האקדמית-טכנולוגית הבינלאומית שמלווה את פרויקט הדגל "ונוס", להכיר את עולם המערכות החלליות, תופעות פיזיקאליות חדשניות ולתרום לשיפור איכות החיים וניצול משאבי כדור הארץ . ידע זה מאפשר לתלמידים לקחת חלק פעיל בתהליכי חשיבה המתרחשים בתעשייה, באקדמיה, ובמוסדות מחקר אודות שימושים שונים הניתנים לחקר וביצוע מהחלל וכן מערך השיקולים לתכנון ומבנה של מערכות חלליות.
 
התוכנית החינוכית פועלת בבתי ספר אורט ברחובות, אמית עמיחי רחובות והמעיין מקיף יב' ראשון לציון ומתפרסת על פני שנתיים. התלמידים נפגשים בשעות אחה"צ בבתי הספר, בתעשייה ובאקדמיה. צוות התוכנית כולל אנשים מובילים מן התעשייה הישראלית בתחומי החלל בכלל ובתחום הצילום המולטי-ספקטרלי בפרט. בין היתר מובילים את התוכנית הצוות המוביל של פרויקט ונוס במבת חלל תעשייה אווירית ובאל-אופ. כמו כן משולבים בתוכנית חוקרים מובילים מן האקדמיה. 
 
במהלך הקורס לומדים התלמידים את הנושאים הבאים: 
  • אתגרים בבניית לוויינים
  • מבנה לוויינים ומבנה מצלמות שונות מן החלל
  • פיזיקה של חישה צבעית – גילוי חתימות צבע אופייניות של מרכיבים שונים על הקרקע ואלגוריתמים לחילוצם מתמונות לוויין. 
 
התלמידים שומעים הרצאות מבכירים בתעשיית החלל, מבצעים איסוף חתימות צבע בשטח בעזרת ציוד מדידה מתקדם, מנתחים חתימות ותמונות צבע מלוויינים, מבצעים עבודות חקר מן הספרות ומבקרים בחברות תעשיית החלל הישראלי.
 
בנוסף במסגרת התוכנית משתתפים התלמידים בסמינר המתקיים באוניברסיטת בן גוריון בנגב- במעבדה לחישה מרחוק, בהנחיית המדען הראשי של לווין ונוס הפרופסור ארנון קרניאלי. 
 
יחד עם החוקרים והמהנדסים המובילים בתחום יוצרים התלמידים תקדים לאומי ושותפים על אף גילם הצעיר במחקר חשוב וייחודי בתחום החישה מרחוק. 
 
תעשיידע וסוכנות החלל מאמינות כי החשיפה לתחום החלל, לתעשיות, ולאנשי מפתח בתחום בשילוב למידה מעמיקה אודות פרויקט חללי המתבצע בימים אלו, מסייעת להגברת המוטיבציה של התלמידים לסיים לימודים בתחומי ה- STEM ולהשתלב בעתיד במקצועות הרלוונטיים הן בתעשייה והן באקדמיה.
 
אירוע הסיום של תוכנית חקר כדור הארץ 2018
-
אירוע הסיום של תוכנית חקר כדור הארץ
אירוע הסיום של תוכנית חקר כדור הארץ

ראש סוכנות החלל הצרפתית ז'אן איב ל'גאל הגיע לישראל ופגש אתמול, 12 ביוני, בראשון לציון תלמידי כיתה י"א מרחבי הארץ שהשתתפו בתכנית של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, "חקר כדור הארץ מהחלל". באירוע, במעמד מנכ"ל משרד המדע פרץ וזאן, הציגו התלמידים לראש הסוכנות את פרויקטי המחקר שלהם, בהם: מחקר שבחן את הצמחייה והעיור של ראשון לציון מהחלל, מחקר שבדק את איכות הדשא במגרשי כדורגל באמצעות צילומי לוויין, מחקר שבחן את הצמחייה בתל אביב היום בהשוואה ללפני עשר שנים, מחקר שבחן כריתת יערות באינדונזיה באמצעות צילומי לוויין ועוד. 

 

האירוע התקיים כחלק מאירועי העונה המצטלבת של ישראל-צרפת ועסק בלוויין הישראלי צרפתי "ונוס" לחקר הסביבה, שפותח על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע וסוכנות החלל הצרפתית ושוגר באוגוסט האחרון. בפתיחת האירוע הציגו התלמידים לראש סוכנות החלל הצרפתית, למנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר ולראש תעשיידע חיים רוסו את הפרויקטים שלהם ושמעו הרצאה של ראש סוכנות החלל הצרפתית. בסיום קיבלו התלמידים תעודות עבור הישגיהם בתכנית. 

 

תלמידי תוכנית חקר כדור הארץ
תלמידי תוכנית חקר כדור הארץ

 

מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, אבי בלסברגר, בוחן את את ממצאי אחד הפרויקטים
מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, אבי בלסברגר, בוחן את את ממצאי אחד הפרויקטים

 

 

הקבוצה הראשונה ממקיף י"ב מעיין ראשון לציון בהנחיית דב רוסו של התלמידים אריאל מובטחוב, גלעד יצחק, אופיר פרייזלר ודניאל בהג', חקרו את סביבת הכינרת כדי לבחון בה שינויי באמצעות עיבוד צילומי לוויין המשתמשים בטכנולוגיה של חישה מרחוק.

 

קבוצה שנייה מראשון לציון של תומר לוי, עידן מנור וסתיו נחום, חקרו עיור ושינויים סביבתיים בעיר ראשון לציון במשך השנים בשימוש צילומי לוויין. 

 

קבוצות נוספות מראשון לציון עסקו בהשפעת רוחב הכנף על מרחק תעופת הדאון, חקר כרמים להפקת יינות באמצעות לווייני חישה מרחוק, חקר התפתחות ההשלכות החקלאות באיזור גבול עזה. 

 

באורט ע"ש מקס שיין ברחובות פיתחו קבוצת תלמידים אלגוריתמים לזיהוי סוג ואיכות הדשא במגרשי כדורגל, כדי לבחון באילו יש דשא סינטתי ובאילו אמיתי. התלמידים – עשהאל קראוס, נירין זוהר והלל נמדר יישמו את האלגוריתמים על צילומי לוויין, והציגו כיצד עובדת התוכנה. 

 

קבוצה שנייה מרחובות, של יונתן סברדלוב ואוהד חן, בחנה כריתת יערות באינדונזיה, וחישבה את אחוז העצים הנכרתים באינדונזיה במשך השנים בשימוש בצילומי לוויין. הקבוצה גילתה כי קיימת ירידה דרסטית באחוז העצים במשך השנים. 

 

קבוצה שלישית מרחובות של יותם כהן ואיתי אסייג בחנה את השפעת הצמחיה במרחב העירוני על רמת החיים באמצעות ניתוח צילומי לוויין. התלמידים גילו כי בחלק מהערים ניתן למצוא קשר בין עלייה בשטח ואיכות הצמחייה לאיכות החיים בעיר ובחלקן אפקט הפוך. 

 

מנכ"ל משרד המדע, פרץ וזאן, באירוע הסיום של תוכנית חקר כדור הארץ

מחזור ב: 2017 - 2019
-

מחזור ב' של תוכנית חקר כדור הארץ מהחלל הסתיים בהצלחה, לאחר שהיה הזדמנות לתלמידים מצטיינים להכיר את עולם המערכות החלליות ותופעות פיזיקליות, לתרום לשיפור איכות החיים וניצול משאבי כדור הארץ ולהיות חלק מן הקהילה האקדמית טכנולוגית הבינלאומית שמלווה את פרויקט הדגל ונוס. 

 

פרטים נוספים:

מחזור א: 2016 - 2018
-

מחזור א' של תוכנית חקר כדור הארץ מהחלל הסתיים בהצלחה, לאחר שהיה הזדמנות לתלמידים מצטיינים להכיר את עולם המערכות החלליות ותופעות פיזיקליות, לתרום לשיפור איכות החיים וניצול משאבי כדור הארץ ולהיות חלק מן הקהילה האקדמית טכנולוגית הבינלאומית שמלווה את פרויקט הדגל ונוס. 

 

פרטים נוספים: