חינוך לחלל
arrow-left
תוכניות חינוך

חקר כדור הארץ מהחלל

איך מזהים שאריות של זהב באדמה מתמונות של לוויין? תלמידי חקר כדו"א מהחלל ינתחו תמונות לוויין ואף יקבלו הזדמנות להשפיע על פרויקט Venus של סוכנות החלל הישראלית

lesson Image
ילדים על פני תצלום לוויין של כדו"א | תמונת אילוסטרציה: Floor Projections/Martin Hieslmair
45 תלמידי כיתות י' במגמות מדעיות-טכנולוגיות ישתתפו השנה בתכנית "חקר כדור הארץ מהחלל" ויזכו בגישה ייחודית לתמונות עדכניות של לוויינים ישראליים שבאמצעותם יוכלו לזהות מחצבים על פני כדור הארץ. את התכנית, שהושקה בסוף השבוע האחרון, מפעילות עמותת תעשיידע, התעשייה האווירית וחברת אל-אופ-אלביט מערכות, במימון סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. 
 
התכנית דו-שנתית ובמהלכה ילמדו התלמידים על מערכות חלליות וכיצד לזהות הימצאות של חומרים באדמה בעזרת תמונות לווייניות. כל חומר בעולם משאיר אחריו הרכב כימי ייחודי – חתימה אלקטרו-ספקטרלית. בעזרת מצלמות מיוחדות אפשר לזהות את החתימות האלה, לנתח אותן ולגלות למשל חומרים מזיקים על פני כדור הארץ. 
 
שר המדע אופיר אקוניס אמר כי "אנו ממשיכים לקדם מדע בקרב צעירים ולהרחיב את ידיעותיהם באמצעות מיזמים ופעילויות בתחומי המדע והחלל. בפני דור העתיד נפתח מגוון של אפשרויות לפיתוח אישי ומקצועי למען עתיד טוב יותר".
 

project_opening.jpg

מתוך טקס הפתיחה שנערך ביום חמישי, 22.12.16 | צילום: שלי רון
מתוך טקס הפתיחה שנערך ביום חמישי, 22.12.16 | צילום: שלי רון
 
תלמידי התכנית ילמדו לא רק על לוויינים ועל ניתוח תמונות, אלא יוכלו גם להשפיע על תעשיית החלל הלכה למעשה. בקיץ 2017 מתוכנן שיגור של הלוויין "ונוס" של סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הצרפתית. בעזרת הידע שירכשו בתכנית, יציעו התלמידים ניסויים שהלוויין יעשה בחלל כגון ניסויים שיוכלו לשפר את איכות הסביבה והחקלאות בארץ. במהלך התכנית יפגשו התלמידים בכירים בתעשייה, יֵצאו לסיורים ולמדידות בשטח, ינתחו תמונות לווייניות וייתכן שאף יזכו לצפות בשיגור.
 
לדברי יו"ר תעשיידע מר חיים רוסו: "קיים מחסור רציני באנשי מקצוע בצבא ובתעשייה. בתכנית הזו מחברים בין תעשיית החלל לבין מערכת החינוך. הסיפור של הלוויין הישראלי מסקרן את התלמידים, ואחרי שהם ילמדו על הלוויין ויתרגשו מהשיגור, הם ירגישו חלק מתעשיית החלל. אנחנו מאמינים שבדרך זו התלמידים ירצו להמשיך ולהתקדם בתחומים המדעיים טכנולוגיים  גם לאחר סיום התיכון". 
 
בטקס הפתיחה של התכנית בחמישי האחרון נכחו בכירים מתעשיית החלל, ממשרד החינוך ומאגפי החינוך בעיריית ראשון לציון ורחובות ואבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע.